archiwumGRUPA IV2021/2022
ZAKOŃCZENIE PRZEDSZKOLA
LETNIE ZABAWY W OGRODZIE
URODZINY
Ostatnie w tym roku szkolnym urodziny były szczególne, świętowało, aż 7 solenizantów. Grześ, Fabian, Lilianna, Szymon, Krzyś, Amelka i Matvij. Ilość słodyczy i dobrej zabawy byla podwójna.
Życzymy spełnienia marzeń i wszystkiego najlepszego!
XIV RAJD PRZEDSZKOLAKA
Tematy tygodniowe realizowane w czerwcu w grupie IV:
1. DZIECI ŚWIATA – KAŻDY JEST INNY.
2. W ZOO - ROZMAWIAMY O PRAWACH ZWIERZĄT.
3. SPORTOWY TYDZIEŃ-KIEDY TRENUJĘ, SPRAWNOŚĆ ZYSKUJĘ.
4. BEZPIECZNE WAKACJE – POZNAJEMY PRACĘ RATOWNIKA.
5. LATO, LATO CO TY NA TO?
Cele ogólne:
- Poszerzanie wiedzy na temat pochodzenia innych dzieci
- Zapoznanie ze zwyczajami i zabawami z różnych stron świata
- Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
- Poznanie egzotycznych zwierząt, ich naturalnego środowiska
- Czy zwierzęta mają prawa? Przybliżenie tematu praw zwierząt i ich traktowania
- Uświadomienie dzieci, że sport to zdrowie
- Przybliżenie możliwych aktywności fizycznych
- Poszerzanie wiedzy związanej z zawodem ratownika
- Omówienie bezpiecznego zachowania podczas wyjazdów wakacyjnych
- Zapoznanie dzieci z ciekawymi miejscami, przeznaczonymi na wakacyjny wypoczynek
- Utrwalenie zasad bezpiecznych zabaw podczas wakacji
- Aktywizowanie myślenia i rozwijanie mowy poprzez wypowiadanie się na dany temat
WIERSZ: „Dzieci świata”
Wincenty Faber
Polak, Chińczyk, Afrykanin,
Słowak, Turek i Indianin,
wszyscy klaszczą dziś wesoło,
robią wspólne duże koło.
My jesteśmy dzieci świata,
choć wyglądem się różnimy,
zawsze chętnie i wesoło
wspólnie, razem się bawimy.
Ja z południa, on z północy,
wszędzie dni, są wszędzie noce,
wszędzie miasta, wszędzie wioski,
gdzie by oczy nie poniosły.
Czarna, żółta, mlecznobiała,
każda buzia jest wspaniała,
każda buzia uśmiechnięta,
tańczą chłopcy i dziewczęta.
PIOSENKA: „KAŻDY JEST INNY”
„ZoZi - (z płyty "Ważne sprawy").
Różny kolor włosów, różny kolor skóry
Skośne oczy, piegi - to jest cud natury
Mamy różne domy, różne kościoły
Wszędzie człowiek może sobie żyć wesoły
REF. Każdy jest inny, każdy wyjątkowy
Słowa gorszy, lepszy wyrzuć ze swej głowy
Choć się tak różnimy miejmy dobre serce
Każdy na tym świecie znajdzie swoje miejsce
Dobro i szacunek, to jest boomerang
Zawsze do nas wraca - serca otwiera.
REF. Każdy jest inny, każdy wyjątkowy
Słowa gorszy, lepszy wyrzuć ze swej głowy
Ja lubię zielony On lubi niebieski
My lubimy koty, oni lubią pieski
Ale wszyscy razem dobrze o tym wiecie
Chcemy być szczęśliwi na tym wielkim świecie.
WIERSZ: ,,JEDZIEMY NA WAKACJE”
Cz. Janczarski
Jedziemy na wakacje
do lasu, nad wodę.
Prosimy ciebie, słonko
o piękną pogodę.
Jedziemy na wakacje
nad morze, na plażę.
Kolorowe muszelki
przynieś, falo, w darze.
Jedziemy na wakacje
w te góry wysokie.
Nie chowajcie się, szczyty,
za mgłą, za obłokiem.
Jedziemy na wakacje
Na Mazury? Może!
Wyjrzyj z krzaków, prawdziwku,
czekaj na nas w borze!
PIOSENKA: „LODY POZIOMKOWE”
J. J. GAŁĘCKI
1. Lo- lo-lo-lo- lo-lo lody
po-po-po-po poziomkowe.
Lu-lu-lu-lu lubię lizać,
choć gardełko nie jest zdrowe.
Ref. Mama mówi nie, tata mówi nie!
A ja lody poziomkowe lizać chcę!
Mama mówi nie, tata mówi nie!
A ja lody poziomkowe lizać chcę!
2. Mama boi się o dzieci,
chce by zawsze były zdrowe.
Ale czasem przecież trzeba
zjadać lody poziomkowe.
3. Lody trzeba jeść powoli,
aby gardło nie bolało.
Mama trochę zjeść pozwoli,
lecz mi więcej by się chciało!
DZIEŃ RODZINY
WYCIECZKA DO PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W TARNOWIE
URODZINY MAJ
W maju obchodziliśmy urodziny Michała, złożyliśmy jubilatowi życzenia i zaśpiewaliśmy tradycyjne "sto lat". Dzień upłynął nam na wesołej zabawie.
Michał życzymy Ci wszystkiego najlepszego z okazji urodzin!
ŚWIĘTA MAJOWE
Tematy tygodniowe realizowane w maju w grupie IV:
1. POLSKA- MOJA OJCZYZNA
2. WYBRAĆ ZAWÓD - TRUDNA SPRAWA, DLA NAS JESZCZE TO ZABAWA
3. NA ŁĄCE
4. MOJA RODZINA
Cele ogólne:
- Rozpoznawanie, identyfikowanie i podawanie nazw określonych symboli narodowych (flaga, godło, hymn narodowy);
- Zapoznanie ze specyfiką wybranych zawodów z najbliższego otoczenia – strażak
- Rozwijanie chęci służenia innym i niesienia pomocy,
- Zaznajomienie z cechami charakterystycznymi dla wiosennej pory roku (słońce, cieplejsza pogoda, burza, tęcza),
- Kształtowanie postaw wobec żywych okazów roślin i zwierząt -poznawanie nowych gatunków zwierząt (mrówki, motyle, osa, pszczoła, pasikonik, mucha, biedronka, )
- Budzenie i rozwijanie ekspresji artystycznej i ruchowej, wyobraźni i inwencji twórczej,
- Przybliżenie postaci matki, jej codziennych obowiązków; dostrzeganie trudu i wysiłku mamy, zachęcanie do niesienia pomocy mamie w pracach domowych, okazywanie szacunku i miłości mamie
- Doskonalenie techniki czytania, zapoznanie ze znakami matematycznymi <, >.
WIERSZ „KATECHIZM POLSKIEGO DZIECKA”
Władysław Bełza
– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czem ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czem zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
PIOSENKA „JESTEŚMY POLKĄ I POLAKIEM”
sł. A Galica, muz. T. Pabisiak
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty I ty
Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko
I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas
Pierwsze jest Zakopane
Miejsce wspaniała
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare
W nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok
Teraz to już Warszawa
To ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych, pięknych miejsc
Toruń z daleka pachnie
Bo słodki zapach pierników kusi mocno nas
Podróż skończymy w Gdańsku
Stąd szarym morzem można wyruszyć dalej w świat
WIERSZ „NAJLEPIEJ JEST U MAMY”
B. Lewandowska
Najlepiej jest u mamy,
to każde dziecko wie.
Najlepiej jest u mamy,
gdy smutno ci i źle.
Choć przygód wciąż szukamy
i poznać chcemy świat,
Najlepiej jest u mamy –
tu każdy wraca rad.
Jest wiele dróg nieznanych,
dalekich pięknych tras.
Najlepiej jest u mamy,
tu każdy wraca z nas.
Kto się nie zgadza z nami,
sam kiedyś powie że:
Najlepiej jest u mamy,
no chyba to się wie.
PIOSENKA „JESTEŚ MAMO SKARBEM MYM”
Śpiewające Brzdące
Kiedy mija noc i dzień nastaje,
Zawsze mówisz mi – witaj kochanie
Po czym tulisz mnie, czule całujesz,
Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję
Proszę otwórz serce swe,
Niech w nie wpadną słowa te,
Które Tobie teraz ja,
Podarować właśnie chcę
Jesteś mamo skarbem mym,
Kocham Ciebie z całych sił
Jesteś wszystkim tym co mam,
Wszystko Tobie jednej dam
Kiedy mija dzień i noc nastaje,
Mówisz – miłych snów, moje kochanie
Po czym tulisz mnie, czule całujesz,
Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję
Proszę otwórz serce swe,
Niech w nie wpadną słowa te,
Które Tobie teraz ja,
Podarować właśnie chcę
WYCIECZKA DO MUZEUM OKRĘGOWEGO W TARNOWIE. SPOTKANIE IV.
URODZINY KWIECIEŃ
W kwietniu w naszej grupie obchodziliśmy urodziny Szymonka. Było bardzo wesoło, tańce, śmiechy i wiele wesołej zabawy. Oczywiście nie zabrakło zaśpiewania tradycyjnego Sto Lat.
Szymonku życzymy wszystkiego dobrego!!!
WYCIECZKA DO MUZEUM OKRĘGOWEGO W TARNOWIE. SPOTKANIE III.
Tematy tygodniowe realizowane w kwietniu w grupie IV:
1. JEDZIEMY NA WIEŚ – POZNAJEMY PRACĘ ROLNIKA. DLACZEGO JEST TAK WAŻNA?
2. WIELKANOCNE TRADYCJE
3. DBAMY O NASZĄ PLANETĘ
4. MUZYKA JEST WŚRÓD NAS
Cele ogólne:
- Poszerzanie wiedzy na temat Świąt Wielkanocnych i tradycji.
- Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
- Poszerzanie wiedzy na temat różnych zawodów. Bogacenie słownictwa.
- Zapoznanie z odpowiedzialną pracą rolnika, przybliżenie wykonywanego zawodu i produktów jakich dostarcza.
- Utrwalanie zachowań mających na celu dbanie o naszą planetę i zagrożeń związanych z jej niszczeniem.
- Kształtowanie wrażliwości na środowisko przyrodnicze, wyrabianie szacunku do Ziemi.
- Poszerzenie świadomości zagrożeń związanych z zanieczyszczeniami i ingerencją człowieka w środowisko.
- Poznanie wiadomości dotyczących filharmonii.
- Zapoznanie z instrumentami muzycznymi.
- Rozwijanie zdolności swobodnego wypowiadania się.
- Wdrażanie dzieci do zgodnego współdziałania w zespołowych zadaniach.
- Zapoznanie chętnych dzieci z literami G, g, F, f, H, h.
WIERSZ: „BRUDNY ŚWIAT, CZYSTY ŚWIAT”
Magdalena Ledwoń
Brudne rzeki, morza brudne, brudne parki oraz lasy.
Wszystko szare, wszystko smutne, kiedy wokół są brudasy.
Jaki będzie ten nasz los, jaka będzie nasza dola,
kiedy wszędzie śmieci stos – czy to w miastach, czy na polach.
Nie smuć się, nasz przyjacielu, wokół masz kolegów wielu!
Sprzątnąć ci to pomożemy – piękny świat także mieć chcemy.
Obróć się w lewo i w prawo, wyrzuć śmieć do kosza żwawo.
Planety nie rujnujesz, gdy śmieci segregujesz!
PIOSENKA: „NASZA PLANETA”
Śpiewające Brzdące
1. Nasza planeta wzywa nas,
Na Ziemi misję zacząć czas.
Wołamy głośno S.O.S.
Pomoc potrzebna Ziemi jest.
Ref. Trzeba nam zieleni
Czystej atmosfery,
Segregacji śmieci,
Pomogą w tym dzieci.
2. Ekologiczna misja trwa,
Sadzimy drzewa gdzie się da.
Wołamy głośno S.O.S.
Pomoc potrzebna Ziemi jest.
Ref. x2
WIERSZ: „MOJA MIEJSCOWOŚĆ”
B. Szelągowska
Ile bloków stoi w mieście!
Jedne duże, inne małe.
Ten jest żółty, tamten szary,
a te obok – całkiem białe.
Mkną ulicą samochody;
wszędzie pełno zakamarków.
By odpocząć od hałasu,
zawsze można iść do parku.
Da, do, du, da, do, da,
w pięknym domu mieszkam ja!
Na wsi domów jest niewiele;
spokój zwykle tam panuje.
Za dnia słychać śpiew skowronka,
nocą sowa pohukuje.
Czasem piesek przerwie ciszę,
kiedy biega po ogrodzie.
Kogut pieje, krowa muczy,
kaczka kwacze gdzieś na wodzie.
Da, do, du, da, do, da,
w pięknym domu mieszkam ja!
Czy to miasto, czy też wioska,
wielkie bloki, małe domy,
najważniejsze, by prócz domu
mieć rodzinę i znajomych!
PIOSENKA: „ZNAKI WIELKANOCY”
(z płyty "Ważne sprawy") ZoZi
Te mazurki ozdobione migdałami
Te koszyki wypełnione pisankami
Te baranki ulepione z marcepanu
Bazie kotki od staruszki ze straganu
To są znaki tradycyjnej Wielkanocy
Kiedy życie się odradza do swej mocy
To znaki rozbudzonej świeżo wiosny
Świat się staje znów zielony i radosny
Świat radosny! Radosny!
Świat radosny!
Te palemki od bibuły kolorowe
Baby z lukrem wyrośnięte, bo drożdżowe
No a potem jeszcze lany poniedziałek
Śmigus dyngus pełen mokrych niespodzianek
WYCIECZKA DO MUZEUM OKRĘGOWEGO W TARNOWIE c. d.
POWITANIE WIOSNY
WYCIECZKA DO MUZEUM OKRĘGOWEGO W TARNOWIE
DZIEŃ KOBIET W PRZEDSZKOLU
NARODOWY DZIEŃ PAMIĘCI ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH
Tematy tygodniowe realizowane w marcu w grupie IV:
1. ZIELONY KĄCIK W PRZEDSZKOLU
2. CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS! STOP! ZABRANIAM! ZAKAZUJE! ŚMIECI W WORKI SIĘ PAKUJE!
3. NIGDY NIE BÓJ SIĘ LEKARZA, GDY CHOROBA SIĘ PRZYDARZA
4. PRACOWITA WIOSNA
5. URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE
Cele ogólne:
- Zaznajomienie z cechami charakterystycznymi dla wiosennej pory roku (słońce, cieplejsza pogoda, błoto, pierwsze kwiaty),
- Kształtowanie postaw wobec żywych okazów roślin (ostrożne obchodzenie się z okazami przyrodniczymi)
- Zapoznanie z zagrożeniem jakie niesie za sobą wdychanie dymu tytoniowego,- wykształcenie umiejętności rozpoznawanie różnych źródeł dymów, - zwiększanie wiedzy na temat skutków palenia papierosów,
- Budzenie i rozwijanie ekspresji artystycznej i ruchowej, wyobraźni i inwencji twórczej,
- Rozbudzanie zainteresowania książką z obrazkami, zachęcanie do wypowiadania się na temat treści obrazków, zadawania pytań,
- Samodzielne oglądanie barwnych książeczek obrazkowych o tematyce znanej dzieciom, dzielenie się spostrzeżeniami.
- Zapoznanie chętnych dzieci z literami C, c; J, j; R, r; znakami matematycznymi +, =
PIOSENKA pt. „Maszeruje wiosna”
muz, sł. Urszula
Tam daleko gdzie wysoka sosna
Maszeruje drogą mała wiosna
Ma spódniczkę mini sznurowane butki
I jeden warkoczyk krótki
Ref. Maszeruje wiosna
A ptaki wokoło
Lecą i świergocą
Głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku
Trzyma kwiat gdy go
W górę wznosi
Zielenieje świat
Nosi wiosna dżinsową kurteczkę
Na ramieniu małą torebeczkę
Chętnie żuje gumę i robi balony
A z nich każdy jest zielony
Maszeruje wiosna
Ref. Wiosno wiosno….
Nie zapomnij o nas
Każda trawka chce
Być już zielona
Gdybyś zapomniała inną
Drogą poszła
Zima by została mroźna
Piosenka mądrych dzieci
sł. i muz. J. Kobyliński
Kto przykładem świeci - mądre dzieci
Kto segreguje śmieci – mądre dzieci
Kto radzi sobie w sieci – mądre dzieci
Kto ognia nie roznieci – mądre dzieci !
Madre dziecko nie kłamie bo nie musi.
Nie biega ze skargami i płaczem do mamusi.
A gdy narozrabia, nie robi głupiej miny
Przyznaje się do błędu, przeprasza za winy.
Mądre dziecko nie myśli o sobie
Potrafi rozróżnić, co złe a co dobre
Nie ma się za kogoś lepszego od innych.
W obronie staje słabszych i niewinnych.
Obietnic dotrzymuje i nie wywiera presji
Krzyku nienawidzi, brzydzi się agresji.
Słucha ludzi mądrych, by wiedzę poszerzyć
Pamięta, że nie wszystkim można wierzyć.
WIERSZ: „STRAŻNICY PRZYRODY”
J. Kasperkowiak
Dziś ekologia modne słowo,
Przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
Od dziś przyrodzie my pomagamy.
Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
Musisz takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić,
To wiedzą nawet przedszkolne dzieci.
Nie wolno łamać gałęzi drzew,
Bo piękny płynie z nich ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży,
Gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.
Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
Po co jej dzieci mają się smucić.
Niech barwny motyl siada na kwiatach,
Żyje tak krótko, niech wolny lata.
A zimą nakarm głodne ptaki.
Sikorki, wróble, wrony, szpaki.
Powieś na drzewie karmnik mały,
Będą ci wiosną za to śpiewały.
Choć ekolodzy jeszcze z nas mali
Uczyć będziemy tego wandali.
Matka natura nam wynagrodzi,
Jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.
Ja mówię wam, przyrodę znam.
Więc kocham ją i chronię ją:
Trawę, liście, kwiaty wszystkie.
Sarny, ptaki i robaki, żółwie, żaby, ryby, kraby
Krokodyle i motyle.
WIERSZ: „Mucha”
J. Brzechwa
Z kąpieli każdy korzysta,
A mucha chciała być czysta.
W niedzielę kąpała się w smole,
A w poniedziałek w rosole,
We wtorek - w czerwonym winie,
A znowu w środę - w czerninie,
A potem w czwartek - w bigosie,
A w piątek - w tatarskim sosie,
W sobotę - w soku z moreli…
Co miała z takich kąpieli?
Co miała? Zmartwienie miała,
Bo z brudu lepi się cała,
A na myśl jej nie przychodzi,
Żeby wykąpać się w wodzie.
WALENTYNKI
Bal Karnawałowy
Tematy tygodniowe realizowane w lutym w grupie IV:
1. JESTEŚMY EKO
2. WODA – ŹRÓDŁO ŻYCIA NA ZIEMI
3. BEZPIECZNE ZABAWY NA ŚNIEGU
4. SKĄD SIĘ BIORĄ PRODUKTY EKOLOGICZNE- POZNAJEMY PRACĘ KUCHARZA
Cele ogólne:
- Zapoznanie z odpowiedzialną pracą kucharza, przybliżenie wykonywanego zawodu i produktów ekologicznych.
- Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
- Utrwalanie zachowań mających na celu dbanie o nasze środowisko, przybliżenie tematu ekologii.
- Kształtowanie wrażliwości na środowisko przyrodnicze, wyrabianie szacunku do niego, racjonalne korzystanie z niego.
- Poszerzanie wiedzy na temat bezpiecznych zabaw na śniegu oraz uprawiania sportów zimowych.
- Poszerzanie wiedzy na temat różnych zawodów. Bogacenie słownictwa.
- Uświadomienie wartości wody w życiu człowieka.
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami na określony temat.
- Zapoznanie chętnych dzieci z literami Z, z, K, k, S, s, N, n oraz cyfr 9, 10.
Wiersz: „Co to jest ekologia” - D. Klimkiewicz
Ekologia – mądre słowo
a co znaczy? – powiedz sowo!
Sowa chwilę pomyślała
i odpowiedź taką dała.
To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko w paru zdaniach
o wzajemnych powiązaniach
między nimi.
Bo to wszystko
to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować!
-powiedziała mądra sowa.
Piosenka: Świat w naszych rękach – Eko-piosenka- Zozi
Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło
Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć
Wiersz: "Wszyscy dla wszystkich"
- Julian Tuwim
Wszyscy dla wszystkich
Murarz domy buduje,
Krawiec szyje ubrania,
Ale gdzieżby co uszył,
Gdyby nie miał mieszkania?
A i murarz by przecie
Na robotę nie ruszył,
Gdyby krawiec mu spodni
I fartucha nie uszył.
Piekarz musi mieć buty,
Więc do szewca iść trzeba,
No, a gdyby nie piekarz,
Toby szewc nie miał chleba.
Tak dla wspólnej korzyści
I dla dobra wspólnego
Wszyscy muszą pracować,
Mój maleńki kolego.
Piosenka: „Kim zostanę, gdy dorosnę”
– Bliżej Przedszkola
Kim zostanę, gdy dorosnę,
myśli dziecko, na wsi w mieście.
wiele różnych jest zawodów,
który wybrać, nie wiem jeszcze.
Mogę zostać kosmonautą,
by w przestworzach podróżować,
albo lepiej marynarzem
z morską falą się mocować,
mogę zostać też strażakiem
i pomagać ludziom wszędzie
pożar, powódź czy wypadek
dzielny strażak wnet przybędzie.
Ref: Kim zostanę, gdy dorosnę…
Mogę zostać profesorem
lub muzykiem być w operze,
mogę także być kolarzem,
pędzić szosą na rowerze.
mogę także być lekarzem,
który dzieci mądrze leczy
lub co pomaga dorosłym
kiedy ich choroba dręczy.
Ref: Kim zostanę, gdy dorosnę…
Oj zawodów jest nie mało,
Dla mnie wybór jest za trudny,
Jednak powiem dzisiaj śmiało,
Chcę by zawód nie był nudny
Zimowe zabawy na śniegu
DZIEŃ BABCI I DZIADKA
Tematy tygodniowe realizowane w styczniu w grupie IV:
1. NOWY ROK SIĘ WŁAŚNIE ZACZĄŁ I Z RADOŚCI WSZYSCY SKACZĄ - ZIMO BAW SIĘ Z NAMI!
2. W KTÓRYM SKLEPIE ZNAJDZIESZ BUŁKI, A GDZIE KSIĄŻKI ZDEJMIESZ Z PÓŁKI? – POZNAJEMY PRACE SPRZEDAWCY
3 3. KOCHAM BABCIĘ, KOCHAM DZIADKA, BYCIE Z NIMI TO JEST GRADKA
4. CZAS NA BAL!
Cele ogólne:
- Wspieranie dzieci w poznawaniu zimowej przyrody oraz rozpoznawaniu zmian odwracalnych i nieodwracalnych.
- Kształtowanie poczucia ciągłości czasu – wykazanie rytmicznego następstwa dni i nocy, tygodni, miesięcy, pór roku
- Uświadomienie, iż zima jest trudnym okresem dla roślin i zwierząt, zapoznanie z gatunkami i zwyczajami ptaków zimujących w Polsce oraz z różnymi sposobami zabezpieczania roślin oraz dokarmiania zwierząt.
- Wzbudzanie potrzeby zachowania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie.
- Zapoznanie ze specyfiką wybranych zawodów z najbliższego otoczenia – sprzedawca.
- Budzenie uczucia szacunku i przywiązania do babci i dziadka, rozwijanie postawy szacunku dla starszych pokoleń.
- Zapoznanie chętnych dzieci z literami w, W, ł, Ł; cyframi: 7,8
Wiersz: „ Nowy Rok”
A.: H. Bechlerowa
Idzie Nowy rok
Lasem, miastem polem.
Za nim idzie czworo dzieci
Każde z pięknym parasolem.
Jeden parasol niby łąka:
Kwiaty a na nim i biedronka.
A na drugim kłos żyta,
Mak jak promyk w nich zakwita.
Na tym trzecim nie ma kłosów,
Ani kwiatów i biedronek,
tylko liście kolorowe –
złote rude i czerwone.
Czwarty pięknie haftowany,
Srebrne gwiazdki błyszczą na nim,
Idzie Nowy Rok
Lasem, miastem polem…
Teraz nazwij wszystkie dzieci,
Które niosą parasole.
Piosenka: „ Czarodziejski puch”
sł. i muz. M. Staniek
1. Na śniegu tańczysz ty ,na śniegu tańczę ja.
Muzyka dla nas gra, ja śpiewam la, lala.
Czarodziejski puch przykrył pola, lasy.
Już misiu smacznie śpi, o pysznym miodzie śni.
Bociek odleciał też, na wiosnę wrócić chce.
Wiewiórka ruda zajada zapasy.
Ref. A gdy muzyka gra wszystkim jest cieplej tak
i mroźna zima ta już nie jest taka zła.
Patrz jaki ten świat biały i puszysty. 2x2.
2. Gwiazdeczki białe są, na głowę lecą wciąż
i choć nie świecą nie tak bardzo lubię je.
Mroźna zima ta, nie jest wcale groźna.
Bałwanek z nami jest, zabawić też się chce,
Na miotle dzieciom gra i nos z marchewki ma.
Nadszedł zimy czas, śnieżna to jest pora.
Ref. A gdy muzyka gra... 2x
Wiersz: „Życzenia dla babci i dziadka”
Nieczęsto nam się zdarza , oj rzadka to jest gratka
By z bratem albo siostrą u babci i dziadka
Gdy tata ciągle w pracy , a mama jest zajęta
U dziadków najwspanialsze wakacje są i święta.
Gdy tata w delegacji a mama jeszcze w pracy
to babcia da kolację na starej srebrnej tacy.
A kiedy przyjdą strachy pod wieczór albo z rana
U kogo najbezpieczniej?- u dziadka na kolanach.
A kiedy się pokłócę z siostrą albo z bratem
to babcia nas pogodzi i dzięki babci ca to.
Kochamy nasze babcie i dziadków też kochamy
W dniu Babci i w Dniu Dziadka życzenia Wam
składamy:
Dziękujemy Wam dziadkowie, to bardzo Wam się chwali
Żeście nam rodziców tak dobrze wychowali
Bez Was smutny byłby świat
Żyj nam Babciu, żyj nam Dziadku
co najmniej dwieście lat.
Piosenka: „Piosenka dla babci i dziadka”
Sł. i muz.: M. Ćwiek
Wyczaruję dla babuni suknię z kropli rosy
Szal z obłoczków, wstążkę z tęczy wplotę jej we włosy.
Babciu, droga babciu, to wszystko dla ciebie
babciu, droga babciu bardzo kocham ciebie.
Namaluję dziadziusiowi rybek pełną rzekę,
Koszyk grzybów, działkę z domkiem, pieska na pociechę.
Dziadku, drogi dziadku, to wszystko dla ciebie
dziadku, drogi dziadku bardzo kocham ciebie.
WIGILIA W PRZEDSZKOLU
POWITANIE ZIMY
UBIERAMY CHOINKĘ NA TARNOWSKIM RYNKU
WIZYTA MIKOŁAJA
Tematy tygodniowe realizowane w grudniu w grupie IV:
1. Mikołaju przybywaj
2. Poznajemy pracę górnika
3. Wszędzie jest biało
4. Świąteczne zwyczaje
5. Zapraszamy na przedstawienie
Cele ogólne:
- Zapoznanie z odpowiedzialną pracą górnika, przybliżenie wykonywanego zawodu.
- Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
- Utrwalanie zachowań mających na celu dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych podczas zimowego czasu.
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z nadchodzącą zimą.
- Poszerzanie wiedzy przyrodniczej związanej ze zwierzętami.
- Przybliżenie i utrwalanie świątecznych zwyczajów świątecznych.
- Zapoznanie z teatrem, rekwizytami oraz osobami występującymi na scenie.
- Zapoznanie chętnych dzieci z literami U, u, P, p, B, b, Y, y oraz cyfr 5, 6.
Wiersze: "Zima" – Dorota Gellner
Zima wcale nie jest cicha.
W zimie wiele głosów słychać:
Dzwonią dzwonki, trzeszczą sanie –
To jest właśnie zimy granie.
Mróz wygrywa groźnym palcem
Na klawiszach sopli walce,
Wiatr za płotem gwiżdże, hula…
Bęc
Upadła śnieżna kula.
Pewnie dzieci grają w śnieżki.
Szurr – ktoś zgarnia
Śnieg ze ścieżki.
Dzwoniec gubi się w piosence,
A my wyciągnijmy ręce
I chwytajmy śnieg mięciutki – śnieżne gwiazdy,
Zimy nutki.
Wiersz: "Śnieg" B. Szut
Czy wam nie przyszło nigdy do głowy,
że śnieg powinien być kolorowy?
Albo zielony, albo czerwony,
liliowy albo beż.
Śnieg ten lepiłoby się wspaniale,
a bałwan biały nie byłby, ale
albo zielony, albo czerwony,
liliowy albo beż.
Śnieżki tak samo w zimowej porze
byłyby wtedy w jakimś kolorze:
albo zielone, albo czerwone,
liliowe albo beż.
Bardzo kolory by się przydały,
a tu tymczasem wciąż pada biały,
biały bielutki, miękki mięciutki,
świeży, świeżutki śnieg.
Piosenka: „Przyjdź do nas zimo ze śniegiem”
- Zozi z płyty "Ważne i ważniejsze"
Czy w tym roku ulepimy bałwanka?
Czy będziemy mogli zjeżdżać gdzieś na sankach?
(Gdzieś na sankach)
Jakie wzory namaluje mróz na szybach?
Czy się para najcieplejszych skarpet przyda?
(Czy się przyda?)
Przyjdź do nas zimo ze śniegiem
Chcemy zobaczyć znów ciebie
Przyjdź do nas cała na biało
Tak ciebie mało, tak mało
Czy mięciutki puch zaskrzypi pod butami?
Czy będziemy się rzucali znów śnieżkami?
(Znów śnieżkami)
I czy lasy będą bielą oprószone
A od mrozu nasze nosy aż czerwone?
(Aż czerwone)
Hu, hu, ha, hu, hu, ha
A my tak tęsknimy do prawdziwej zimy
Hu, hu, ha, hu, hu, ha
A my tak tęsknimy do prawdziwej zimy
Piosenka: „Choinka Piękna Jak Las” - HeyKids
Stała pod śniegiem panna zielona
Nikt prócz zająca nie kochał jej
Nadeszły święta i przyszła do nas
Pachnący gościu, prosimy wejdź!
Choinko piękna jak las
Choinko zostań wśród nas!
Choinko piękna jak las
Choinko zostań wśród nas!
Jak długo zechcesz, z nami pozostań
Niech pachnie tobą domowy kąt
Wieszając jabłka na twych gałązkach
Życzymy wszystkim Wesołych Świąt
Choinko piękna jak las
Choinko zostań wśród nas!
Choinko piękna jak las
Choinko zostań wśród nas!
Choinko piękna jak las
Choinko zostań wśród nas!
Choinko piękna jak las
Choinko zostań wśród nas!
ŚWIATOWY DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA
PRAWA DZIECKA
URODZINY
W listopadzie w naszej grupie obchodziliśmy urodziny Niny, Weroniki, Oliwi oraz Stanisława, Arkadiusza i Antoniego. Było bardzo wesoło, tańce, śmiechy i wiele wesołej zabawy. Oczywiście nie zabrakło zaśpiewania tradycyjnego Sto Lat.
Solenizantom życzymy wszystkiego dobrego!!!
ŚWIĘTO 11 LISTOPADA
DZIEŃ POSTACI Z BAJEK
Tematy tygodniowe realizowane w listopadzie w grupie IV:
1. W BAŚNIOWEJ KRAINIE
2. POLSKA- MOJA OJCZYZNA
3. JUŻ NIEDŁUGO ZIMA – ŻEGNAMY PTAKI
4. ZOSTANE KOSMONAUTĄ
Cele ogólne:
- Rozbudzanie zainteresowania książką z obrazkami, zachęcanie do wypowiadania się na temat treści obrazków, zadawania pytań,
- Samodzielne oglądanie barwnych książeczek obrazkowych o tematyce znanej dzieciom, dzielenie się spostrzeżeniami.
- Rozpoznawanie, identyfikowanie i podawanie nazw określonych symboli narodowych (flaga, godło, hymn narodowy);
- Zapoznanie ze stolicą polski jej zabytkami, utrwalenie symboli narodowych, poznawanie legend dotyczących powstania państwa polskiego,
- Poszerzenie wiedzy o przygotowaniu zwierząt do zimy.
- Poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego: Mars, Ziemia, Wenus
- Poznawanie zawodów związanych z kosmosem: kosmonauta.
- Zapoznanie z literami :e, E; l, L; I, i; d, D; cyframi 3i 4
Wiersz: 11 Listopada” A.: L. Wiszniewski
Dzisiaj wielka jest rocznica
Jedenasty Listopada!...
Tym, co zmarli za ojczyznę
Hołd wdzięczności Polska składa.
Im to bowiem zawdzięczamy
wolność , mowę polską w szkole,
to, że tylko z ksiąg historii
poznajemy dziś niewole .
Uroczyście biją dzwony
w mieście flagi rozwinięto
i me serce się raduje
że obchodzę polskie święto.
Wiersz: „Ptasie plotki” A.: J. Brzechwa
Usiadła zięba na dębie:
„ Na pewno dziś się przeziębię!
Dostanę chrypki, być może,
Głos jeszcze stracę, broń Boże,
A koncert mam zamówiony
W najbliższą środę u wrony”.
Jęknęły smutnie żołędzie:
„ Co będzie, ziębo, co będzie?
Leć do dzięcioła, do buka,
Niech dzięcioł ciebie opuka!”
Podniosła lament sikora:
„ Podobno zięba jest chora!”
Gil z tym poleciał do szpaka.
„ Jest sprawa taka a taka:
Mówiła właśnie sikora,
Że zięba jest ciężko chora”.
Poleciał szpak do słowika:
„ Ze słów sikory wynika,
Że zięba już od miesiąca
Po prostu jest konająca”.
By trumnę dla zięby sklecił.
Piosenka: „Jesienna poleczka” sł i muz D. i K. Jagiełło
Spotkały się listeczki
pod drzewem na polanie,
podały sobie rączki
na miłe powitanie.
Wtem psotny wietrzyk powiał
i wszystkie z nim listeczki
Wirują już wesoło
w rytm jesiennej poleczki.
Hopsa – hej trala, la
Wiatr jesienną polkę gra.
Listeczki się zmęczyły
usiadły na polanie.
Wiatr także chciał odpocząć
więc przerwał swe dmuchanie.
Lecz długo nie próżnował
i wszystkie z nim listeczki
wirują już wesoło
w rytm jesiennej poleczki.
Hopsa – hej trala, la
Wiatr jesienną polkę gra.
Piosenka: Płyną chmurki, płyną mgiełki sł. L. Krzemieniecka, muz. F. Rybicki.
1. Płyną chmurki, płyną mgiełki
Deszcz rozsypał swe perełki,
Cały świat w deszczu pływa,
Jesień, jesień prawdziwa.
2. Płyną chmurki, chłód na dworze
Czas parasol już otworzyć ,
Cały świat w deszczu pływa ,
Jesień, jesień prawdziwa .
PRZYJACIELE ZIPPIEGO
CO SŁONKO WIDZIAŁO
URODZINY
Dziś w naszym przedszkolu obchodziliśmy kolejne urodziny naszych starszaków z grupy IV. Nasi solenizanci: Antonina, Błażej, Ksawery, Aaron oraz Szymon S. założyli korony i dumnie pozowali do zdjęć upamiętniających ten szczególny dzień. Były cukierki, były tańce oraz mnóstwo kolorowania, śmiechu i zabawy. Uwieńczeniem tak udanego dnia było uroczyste zaśpiewanie STO LAT i złożenie cudownych życzeń przez koleżanki oraz kolegów.
Wszystkim koronowanym życzymy samych pogodnych dni i uśmiechu na twarzy.
DZIEŃ BEZPIECZNEGO KOMPUTERA
ŚWIATOWY DZIEŃ ZWIERZĄT
Tematy tygodniowe realizowane w październiku w grupie IV:
1. KRAKÓW – STOLICA MAŁOPOLSKI
2. KIEDY CZUJĘ SIĘ BEZPIECZNIE
3. DROGA LISTU – POZNAJEMY PRACE LISTONOSZA
4. LEŚNE ZWIERZĘTA
Cele ogólne:
- Poznawanie legend i opowieści związanych z Krakowem.
- Wskazywanie swojej miejscowości na mapie.
- Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
- Utrwalanie zachowań mających na celu dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych.
- Zapoznanie z odpowiedzialną pracą listonosza, przybliżenie wykonywanego zawodu.
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią.
- Poszerzanie wiedzy przyrodniczej związanej ze zwierzętami leśnymi.
- Zapoznanie chętnych dzieci z literami A, a, O, o, M, m, T, t oraz cyfr 1,2
Piosenka: „Pan Październik” Autor W. Darmoń
Pan Październik to artysta, chce udekorować
las. W głowie ma pomysłów trzysta, może
tworzyć cały czas. Już znudziła mu się zieleń,
liściom nowe barwy dał. Nagle stop! Przestał
tworzyć- śmieszny taniec tańczyć chciał!
Pan Październik tańczy śmieszny taniec.
To jest istny taniec połamaniec.
W jednej ręce pędzel, w drugiej farby,
chce nadać jesieni piękne barwy.
Pan Październik, Pan artysta, o nakrycie głowy
dba. Sam ma kapeluszy trzysta, najładniejsze
grzybkom dał. Gdy żołędziom zrobił czapki
kasztankom z igieł kask, śmieszny taniec z
Październikiem zaczął tańczyć cały las!
Pan Październik tańczy śmieszny taniec.
To jest istny taniec połamaniec.
W jednej ręce pędzel, w drugiej farby,
chce nadać jesieni piękne barwy.
Wiersz: „Leśna szkoła” Autor A. Łakomiak
Siedzi sowa przy kominku
i wspomina lata młode.
- Nauczałam mnóstwo uczniów,
których nigdy nie zapomnę.
W mojej szkole bywał jeżyk,
z gruszo-jabłkowego sadu.
Kiedyś usiadł na nim lisek
i zniknęli gdzieś bez śladu.
Przykicały też zające,
rozbrykanych malców kilka,
ale wzięły nogi za pas,
gdy ujrzały w szkole wilka.
Wcześniej nauczałam bobra,
chciał kucharzem być, jak dziadek!
Ciągle ławki nam obgryzał,
myśląc, że to jest obiadek.
Koło dębu siedział niedźwiedź,
jak na moje oko spory!
Do dziś nie wiem w jakim celu,
wciąż latały nad nim pszczoły?
Napisałam do ślimaka,
aby zechciał przyjść do szkoły,
lecz historia była taka,
że nie przyszedł do tej pory.
Taka była moja szkoła,
zwierząt różnych, co niemiara!
Dzisiaj dom, emerytura
i cichutki dźwięk zegara.
Piosenka: "Pan listonosz" A: Śpiewające Brzdące
1. Idzie pan listonosz
Z uśmiechem na twarzy,
Chociaż niesie torbę,
Która dużo waży.
Ref. Pan listonosz dzielnie ciężką torbę nosi,
Listy oraz paczki co dzień nam przynosi! (2x)
2. Idzie pan listonosz
Kiedy słońce grzeje,
Idzie pan listonosz,
Gdy deszcz mocno leje.
Ref. Pan listonosz dzielnie ciężką torbę nosi,
Listy oraz paczki co dzień nam przynosi! (2x)
3. Idzie pan listonosz
Do przedszkola wchodzi,
Uśmiech przedszkolaków
Dzień mu rozpogodzi.
Ref. Pan listonosz dzielnie ciężką torbę nosi,
Listy oraz paczki co dzień nam przynosi! (3x)
Wiersz: "Pani Jesień" Autor Z. Dąbrowska
Przeszedł sobie dawno
śliczny, złoty wrzesień...
Teraz nam październik
Dała pani jesień...
Słonko takie śpiące,
Coraz później wstaje,
Ptaszki odlatują,
hen, w dalekie kraje.
W cieniu, pod drzewami
Cicho śpią kasztany,
każdy błyszczy pięknie,
niby malowany.
SPACER PO TARNOWSKIEJ STARÓWCE
DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA
SPRZĄTANIE ŚWIATA
URODZINY
W połowie miesiąca w grupie czwartej obchodziliśmy urodziny tych dzieci, które urodziły się we wrześniu. Wspólna zabawa, tańce i śpiew piosenek wywołały uśmiech na twarzach obchodzących urodziny przedszkolaków. Dzieci wykonały laurki dla swoich Kolegów i Koleżanki. A świętowali: 5 lat: Lilianka, a 6 lat: Maciuś, Łukaszek i Szymonek.
Najlepsze życzenia Kochani!
82 ROCZNICA WYBUCHU II WOJNY ŚWIATOWEJ
Tematy tygodniowe realizowane we wrześniu w grupie IV:
1. NASZE PRZEDSZKOLE
2. BEZPIECZNA DROGA DO PRZEDSZKOLA
3. TARNÓW - MOJE MIASTO
4. SKARBY JESIENI
5. POZNAJEMY PRACĘ STOMATOLOGA
Cele ogólne:
- Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
- Poznawanie zasad ruchu drogowego i bezpiecznego poruszania się po ulicy.
- Zapoznanie z odpowiedzialną pracą policjanta, budzenie zaufania do jego osoby.
- Poznawanie legend i opowieści związanych z Tarnowem.
- Utrwalanie zachowań mających na celu dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych.
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią – zmiana koloru liści i ich opadanie.
- Budowanie poczucia bezpieczeństwa i odpowiedzialności za swoje zdrowie m.in. poprzez wyrabianie nawyku dbałości o zdrowe żywienie.
Piosenka: „Jesienna cza, cza”
sł. i muz. K. Kamińska
Kolorowa jesień już chodzi po lesie
Kasztankową grę dzisiaj zagra wiatr
Wietrzyk gwiżdże cza cze w jesiennym bukiecie
A dzieci śpiewają cza – cza – cza
Ref.: Tańczymy cza cza cza
Cza cze wietrzyk gra
Liście tańczą cza czę
więc tańczę i ja. ...
Już jesienna pora, już skaczą żołędzie
Jarzębina sznur dziś czerwony ma
Jesienny czas, moc kolorów jest wszędzie
Jesienią śpiewamy cza cza cza
Ref.: Tańczymy cza cza cza
Cza cze deszczyk gra
Liście tańczą cza cze
więc tańczę i ja. ...
Wiersz: „ŚWIATŁA NA SKRZYŻOWANIU”
A. W. Faber
Niech każdy stanie przed skrzyżowaniem.
Palą się światła… Popatrzmy na nie !
Światło zielone, jak młode listki,
na drugą stronę zaprasza wszystkich.
A światło żółte jak liść jesieni,
ostrzega – spiesz się, bo ruch się zmieni
Światło czerwone jak mak i ogień
Piosenka pt. „Wrzesień przedszkolak”
sł. U. Piotrowska muz M. Melnicka- Sypko
Do przedszkola idzie Wrzesień,
Żeby zostać przedszkolakiem,
A za Wrześniem biegną dzieci:
Czekaj na nas, nie bądź taki!
Maszerują razem z dziećmi,
Ręka w rękę, noga w nogę,
Wszystkim w koło opowiada:
Przedszkolakiem zostać mogę!
Ref. Do przedszkola, do przedszkola
Do zabawek i książeczek,
Do piosenek i wierszyków,
Tu przyjaciół tez znajdziecie.
Do przedszkola, do przedszkola
Do zabawek i książeczek,
Do piosenek i wierszyków,
Tu przyjaciół tez znajdziecie.
Pani wita ich przed salą,
I z uśmiechem drzwi otwiera.
W samą porę, miły Wrześniu,
Już zostaniesz z nami teraz.
Mam swój znaczek, szafkę w szatni
I humorek doskonały,
Zna trzy słowa czarodziejskie,
Z każdej cieszy się pochwały.
Ref. Do przedszkola, do przedszkola …
Wiersz: „Jesienią”
M. Konopnicka
Jesienią, jesienią sady się rumienią:
czerwone jabłuszka pomiędzy zielenią.
Czerwone jabłuszka, złociste gruszeczki,
świecą się jak gwiazdy pomiędzy listeczki
- Pójdę ja się, pójdę pokłonić jabłoni,
może mi jabłuszko w czapeczkę uroni!
- Pójdę ja do gruszy, nastawię fartuszka,
może w niego spadnie jaka śliczna gruszka!
Jesienią, jesienią sady się rumienią;
czerwone jabłuszka pomiędzy zielenią.
WITAMY W ROKU SZKOLNYM 2021/2022