LOGOPEDA
SPRAWDŹ W ZABAWIE SŁUCH FONEMATYCZNY
Dziś interaktywne zabawy dla wszystkich dzieci, poniżej znajdziecie gry dzięki którym sprawdzicie i poćwiczycie słuch fonematyczny, tak ważny w nauce prawidłowej wymowy.
Ważne aby wyrazy pojawiające się w ćwiczeniach czytał dorosły, a dziecko wybrało odpowiedź na podstawie tego co usłyszało.
Wskaż obrazek, o który zapyta rodzic:
https://wordwall.net/pl/resource/5823660
Odpowiedź na pytanie:
https://wordwall.net/pl/resource/1540822
https://wordwall.net/pl/resource/1540784
Dobierz obrazek, którego nazwa zaczyna się na tę samą głoskę:
https://wordwall.net/pl/resource/13141632
Dopasuj pierwszą sylabę do nazw obrazków:
https://wordwall.net/pl/resource/1758594
Życzę miłej zabawy,
Neurologopeda
ZABAWY Z GŁOSKĄ T
Dzisiaj zapraszam do interaktywnej zabawy dzieci, które utrwalają głoskę [t] oraz ćwiczą jej różnicowanie z głoską [k].
Małe przypomnienie:
-
Wargi lekko uchylone
-
Czubek języka dotyka wewnętrznej powierzchni górnych zębów, boki języka dotykają dziąseł
Na początek proponuję ćwiczenia motoryki warg i języka:
https://wordwall.net/pl/resource/2078978
Poniżej gry z głoską [t], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.
Gra z głoską [t] w logotomach
https://wordwall.net/pl/resource/2715223
Gra z głoską [t] w nagłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/7357987
Ruletka z głoską [t] w nagłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/1086339
Gra z głoską [t] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/7973345
Ukryty obrazek głoska [t] w śródgłosie
https://wordwall.net/pl/resource/2543531
Gra z głoską [t] w wygłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/1999211
Na koniec propozycja zabaw utrwalających różnicowanie głosek T i K
https://wordwall.net/pl/resource/3734224
https://wordwall.net/pl/resource/2426815
Życzę miłej zabawy,
Neurologopeda
ZABAWY Z GŁOSKĄ K
Dzisiaj zapraszam do interaktywnej zabawy dzieci, które utrwalają głoskę [k] oraz ćwiczą jej różnicowanie z głoską [t].
Małe przypomnienie:
-
Wargi rozchylone
-
Żuchwa opuszczona
-
Tylna część grzbietu języka unosi się do podniebienia miękkiego
Na początek proponuję ćwiczenia motoryki warg I języka:
https://wordwall.net/resource/3734299
Poniżej gry z głoską [k], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.
Ruletka z głoską [k] w nagłosie wyrazów
https://wordwall.net/resource/4911526
Gra z głoską [k] w nagłosie wyrazów
https://wordwall.net/resource/2951543
Ruletka z głoską [k] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/resource/2264812
Ruletka z głoską [k] w wygłosie wyrazów
https://wordwall.net/resource/2973728
Gra z głoską [k] w wygłosie wyrazów
https://wordwall.net/resource/8337746
Gry z głoską [k] w związkach wyrazowych i zdaniach
https://wordwall.net/resource/3112035
https://wordwall.net/resource/1862399
Na koniec propozycja zabaw utrwalających różnicowanie głosek K i T
https://wordwall.net/resource/3734224
https://wordwall.net/resource/3995535
https://wordwall.net/resource/14343617
Życzę miłej zabawy,
Neurologopeda
ZABAWY Z GŁOSKĄ R
Tym razem zapraszam do interaktywnej zabawy dzieci, które utrwalają już głoskę [r].
Małe przypomnienie:
-
Wargi rozchylone
-
Boki języka przylegają do górnych zębów
-
Czubek języka wibruje dotykając wałka dziąsłowego
-
Drgają więzadła głosowe
Na początek proponuję ćwiczenia motoryki języka:
https://wordwall.net/resource/6836564
Poniżej gry z głoską [r], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.
Gry z głoską [r] po spółgłoskach T i D:
https://wordwall.net/resource/2538973
https://wordwall.net/resource/2060527
https://wordwall.net/resource/13767414
https://wordwall.net/resource/5996604
Gry z głoską [r] po spółgłoskach P i B:
https://wordwall.net/resource/2061274
https://wordwall.net/resource/6780736
https://wordwall.net/resource/1053678
https://wordwall.net/resource/1234409
Gry z głoską [r] po spółgłoskach F i W:
https://wordwall.net/resource/1216770
https://wordwall.net/resource/1217150
Gry z głoską [r] po spółgłoskach K i G:
https://wordwall.net/resource/1377607
Gry z głoską [r] w nagłosie wyrazów:
https://wordwall.net/resource/1458458
https://wordwall.net/resource/2367722
https://wordwall.net/resource/13072642
https://wordwall.net/resource/2757684
Gry z głoską [r] w śródgłosie wyrazów:
https://wordwall.net/resource/7985113
https://wordwall.net/resource/13704800
Gry z głoską [r] w wygłosie wyrazów:
https://wordwall.net/resource/13705634
Gry z głoską [r] w związkach wyrazowych i zdaniach:
https://wordwall.net/resource/8713120
https://wordwall.net/resource/3516222
https://wordwall.net/resource/2670565
Różnicowanie głosek R:L w wyrazach i zdaniach:
https://wordwall.net/resource/1566571
https://wordwall.net/resource/12689722
https://wordwall.net/resource/2702684
https://wordwall.net/resource/2720373
Życzę miłej zabawy,
Neurologopeda
ZABAWY PRZYGOTOWUJĄCE DO WYWOŁANIA GŁOSKI R
W poniedziałek zapraszam do interaktywnych zabaw logopedycznych dzieci, które wykonują ćwiczenia wspomagające wywołanie głoski [r].
Małe przypomnienie:
-
Wszystkie ćwiczenia z materiałem wyrazowym wykonujemy z szerokim językiem na górnym dziąśle.
Na początek proponuję ćwiczenia motoryki języka:
https://wordwall.net/pl/resource/1043167
Poniżej gry przygotowujące język do głoski [r].
https://wordwall.net/pl/resource/5885713
https://wordwall.net/pl/resource/935913
https://wordwall.net/pl/resource/13620214
https://wordwall.net/pl/resource/2402465
W poprzednich wpisać znajdą Państwo propozycję ćwiczeń do innych głosek.
Oczywiście, zapraszam do kontaktu w celu przekazania kart pracy dostosowanych do indywidualnych potrzeb Państwa dzieci.
Serdecznie pozdrawiam,
Neurologopeda
ZABAWY Z GŁOSKĄ CZ
Na koniec tygodnia zapraszam do interaktywnej zabawy dzieci, które utrwalają głoskę [č].
Małe przypomnienie:
- Usta zaokrąglone
- Zęby lekko złączone
- Szeroki język na dziąśle za górnymi jedynkami, następuję szybkie zwarcie języka z wałkiem dziąsłowym „strzelamy językiem”
- Język nie wchodzi między zęby
Na początek proponuję ćwiczenia motoryki warg i języka:
GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA Z KACZKĄ
Poniżej gry z głoską [č], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.
Koło fortuny z głoską [č] w nagłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/13151890
Memory z głoską [č] w nagłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/2990448
Koło fortuny z głoską [č] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/11594200
Memory z głoską [č] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/8369026
Koło fortuny z głoską [č] w wygłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/2904830
Memory z głoską [č] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/2904878
Gry z głoską [č] w związkach wyrazowych i zdaniach
https://wordwall.net/pl/resource/2294306
https://wordwall.net/pl/resource/7710142
Źródło wykorzystanych grafik:
Smykoterapia.pl
Serdecznie pozdrawiam,
Neurologopeda
ZABAWY Z GŁOSKĄ Z
Zapraszam do interaktywnej zabawy dzieci, które utrwalają głoskę [z] oraz ćwiczą jej różnicowanie z głoską [ž](Ż) lub [s].
Małe przypomnienie, głoska [z]:
- Uśmiechnij się, złącz ząbki
- Język za dolnymi ząbkami
- Środek języka nie unosi się do podniebienia
- Język nie wchodzi między zęby
- Więzadła głosowe drgają(głoska dźwięczna)
Na początek proponuję ćwiczenia motoryki warg i języka
https://wordwall.net/pl/resource/1133217
Poniżej gry z głoską [z], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.
Ruletka z głoską [z] w nagłosie wyrazów
https://wordwall.net/resource/2455515
Memory z głoską [z] w nagłosie wyrazów
https://wordwall.net/resource/6627284
Ruletka z głoską [z] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/resource/2263527
Pudełka z głoską [z] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/10935037
Gry z głoską [z] w związkach wyrazowych i zdaniach
https://wordwall.net/pl/resource/2914702
https://wordwall.net/pl/resource/2830684
Na koniec propozycja zabaw utrwalających różnicowanie głosek [z] i [ž](Ż)
https://wordwall.net/pl/resource/10501242
https://wordwall.net/pl/resource/2243477
https://wordwall.net/pl/resource/6762442
oraz [z] i [s]
https://wordwall.net/pl/resource/8654596
https://wordwall.net/pl/resource/11386357
Życzę miłej zabawy,
Neurologopeda
ZABAWY Z GŁOSKĄ Ś
Dzisiaj zapraszam do interaktywnej zabawy dzieci, które utrwalają głoskę [ś] oraz ćwiczą jej różnicowanie z głoską [s].
Małe przypomnienie:
- Wargi lekko wysunięte do przodu,
- Przód języka za dolnymi ząbkami
- Środek języka uniesiony
- Zęby złączone
Na początek proponuję ćwiczenia motoryki warg I języka
https://wordwall.net/pl/resource/1108852
Poniżej gry z głoską [ś], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.
Koło fortuny z głoską [ś] w nagłosie wyrazów
https://wordwall.net/resource/2917455
Memory z głoską [ś] w nagłosie wyrazów
https://wordwall.net/resource/2917484
Karty z głoską [ś] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/resource/1867674
Memory z głoską [ś] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/resource/8789552
Koło fortuny z głoską [ś] w wygłosie wyrazów
https://wordwall.net/resource/6805963
Karty z głoską [ś] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/resource/8789732
Gry z głoską [s] w związkach wyrazowych i zdaniach
https://wordwall.net/resource/7090243
https://wordwall.net/resource/8260240
Na koniec propozycja zabaw utrwalających różnicowanie głosek Ś i S
https://wordwall.net/resource/12767526
https://wordwall.net/pl/resource/7871694
https://wordwall.net/resource/7092009
Życzę miłej zabawy,
Neurologopeda
RÓŻNICOWANIE GŁOSEK SZ : S
Po świętach zapraszam do interaktywnej zabawy dzieci, które utrwalają różnicowanie głosek S i SZ.
Głoska SZ:
-
Usta zaokrąglone
-
Zęby lekko złączone
-
Szeroki język na dziąśle za górnymi jedynkami
-
Język nie wchodzi między zęby
Głoska S:
-
Uśmiechnij się, złącz ząbki
-
Język za dolnymi ząbkami
-
Środek języka nie unosi się do podniebienia
-
Język nie wchodzi między zęby.
Na początek nowego tygodnia proponuję karciane ćwiczenia motoryki buzi i języka:
https://wordwall.net/pl/resource/1133217
Poniżej gry z głoskami [s] i [š], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.
Koło fortuny z głoskami [š] : [s] w nagłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/2919451
Memory z głoskami [š] : [s] w nagłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/2919700
Segregacja [š] : [s] w nagłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/2925754
Koło fortuny z głoskami [š] : [s] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/6624609
Memory z głoską [š] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/2285233
Segregacja [š] : [s] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/1690035
Prawda czy fałsz? Różnicowanie [š] : [s]
https://wordwall.net/pl/resource/1715393
Gry z głoskami [š] i [s] w związkach wyrazowych i zdaniach
https://wordwall.net/pl/resource/2957823
https://wordwall.net/pl/resource/8264718
Serdecznie pozdrawiam,
Neurologopeda
ZABAWY Z GŁOSKĄ SZ
Dziś zapraszam do interaktywnej zabawy dzieci, które utrwalają głoskę [š].
Małe przypomnienie:
-
Usta zaokrąglone
-
Zęby lekko złączone
-
Szeroki język na dziąśle za górnymi jedynkami
-
Język nie wchodzi między zęby
Z okazji zbliżających się świąt proponuję ćwiczenia motoryki warg i języka z pisankami. Po wykonaniu ćwiczenia pokoloruj pisankę.
GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA Z PISANKAMI
Poniżej gry z głoską [š], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.
Koło fortuny z głoską [š] w nagłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/1585345
Memory z głoską [š] w nagłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/1601265
Koło fortuny z głoską [š] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/1049228
Memory z głoską [š] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/2161422
Koło fortuny z głoską [š] w wygłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/7610310
Memory z głoską [š] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/13268138
Gry z głoską [s] w związkach wyrazowych i zdaniach
https://wordwall.net/pl/resource/7983505
https://wordwall.net/pl/resource/2566033
Dla dzieci, które znają zabawy z kodowaniem przygotowałam zakodowaną drogę do pisanek.
Zakodowana droga do pisanek z głoską [š] w nagłosie wyrazów
Zakodowana droga do pisanek z głoską [š] w śródgłosie wyrazów
Zakodowana droga do pisanek z głoską [š] w wygłosie wyrazów
WSZYSTKIM DZIECIOM ORAZ RODZICOM ŻYCZĘ ZDROWYCH I WESOŁYCH
ŚWIĄT WIELKANOCNYCH.
Źródło wykorzystanych grafik:
Printoteka.pl
Serdecznie pozdrawiam,
Neurologopeda
ZABAWY Z GŁOSKĄ S
Zapraszam do interaktywnej zabawy dzieci, które utrwalają głoskę [s].
Małe przypomnienie:
-
Uśmiechnij się, złącz ząbki
-
Język za dolnymi ząbkami
-
Środek języka nie unosi się do podniebienia
-
Język nie wchodzi między zęby.
Na początek proponuję ćwiczenia motoryki warg z wielkanocnym zajączkiem.
https://learningapps.org/view10490296
Poniżej gry z głoską [s], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.
Koło fortuny z głoską [s] w nagłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/1717275
Memory z głoską [s] w nagłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/3363209
Koło fortuny z głoską [s] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/1516960
Memory z głoską [s] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/1517679
Koło fortuny z głoską [s] w wygłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/1829761
Memory z głoską [s] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/1822944
Memory z głoską [s] we wszystkich pozycjach głoski w wyrazie
https://wordwall.net/pl/resource/8812596
Gry z głoską [s] w związkach wyrazowych i zdaniach
https://wordwall.net/pl/resource/7156104
https://wordwall.net/pl/resource/3448704
Życzę miłej zabawy,
Neurologopeda
ZABAWY Z GŁOSKĄ L
Dziś przygotowałam zabawy interaktywne dla dzieci, które utrwalają głoskę [l].
Na początek proponuję ćwiczenia motoryki warg i języka
https://www.youtube.com/watch?v=ZzXxAYhiHUE&t=254s
Poniżej gry z głoską [l], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.
Koło fortuny z głoską [l] w nagłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/13721668
Memory z głoską [l] w nagłosie wyrazów
https://learningapps.org/view1935068
Koło fortuny z głoską [l] w śródgłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/13722457
Koło fortuny z głoską [l] w wygłosie wyrazów
https://wordwall.net/pl/resource/13723013
Memory z głoską [l] we wszystkich pozycjach głoski w wyrazie
https://learningapps.org/view11367074
Gry z głoską [l] w zdaniach
https://wordwall.net/pl/resource/13723680
https://learningapps.org/view11990811
Serdecznie pozdrawiam,
Neurologpeda
Kochane Dzieci!
dziś proponuję Wam ćwiczenia, które wykonać możecie wszyscy niezależnie od tego nad jaką głoską obecnie pracujemy. Poniżej znajdziecie ćwiczenia motoryki buzi i języka z wiosennymi żabkami oraz układankę z baziami, dzięki której poćwiczycie mięsień okrężny ust oraz odpowiedni dla Was materiał wyrazowy. Bazie kotki można uzupełnić dowolnym materiałem wyrazowym, po przeniesieniu bazi w odpowiednie miejsce, można powtórzyć sylaby, wyrazy lub zdania z obecnie ćwiczoną głoską.
Drodzy rodzice, oczywiście jeśli potrzebujecie pomocy w dostosowaniu indywidualnego materiału wyrazowego, aby móc kontynuować terapię, proszę o wiadomość.
Źródło wykorzystanych grafik:
Printoteka.pl
Logopestka.pl
Serdecznie pozdrawiam,
Neurologopeda
Szanowni Rodzice,
w czasie ograniczenia funkcjonowania przedszkola związanego z zagrożeniem epidemiologicznym, terapia logopedyczna prowadzona jest zdalnie. Zachęcam do korzystania z materiałów, które systematycznie przekazywałam dzieciom na zajęciach logopedycznych. Przede wszystkim zapraszam do systematycznego kontaktu, w celu przesłania pocztą elektroniczną kolejnych ćwiczeń wraz z instrukcjami dotyczącymi ich wykonywania. Mogą państwo łączyć się ze mną również za pomocą komunikatora Messenger.
Wszelkie pytania proszę kierować za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres mailowy neurologopedaprzedszkole6@gmail.com lub przy użyciu aplikacji Messenger: neurologopeda przedszkole https://m.me/neurologopeda.przedszkole.9
Poniżej propozycja stron z ćwiczeniami i lubianymi przez dzieci grami logopedycznymi:
-
Platforma wordwall.net , w której zasobach pod hasłem: logopedia znajdą Państwo gry z materiałem obrazkowo - wyrazowym dla poszczególnych głosek. Aby uzyskać dostęp do ćwiczeń wystarczy bezpłatnie zalogować się za pomocą adresu e-mail. Następnie w zakładce społeczność(lupka) można wyszukać ćwiczenie dla danej głoski wpisując np. głoska s.
-
www.lerningapps.org to strona interaktywnych pomocy logopedycznych, na której znaleźć można zadania i gry dla każdej głoski.
Polecam serdecznie i zachęcam do kontaktu
Neurologopeda, Dagmara Gawenda - Drab
WYNIKI BADAŃ PRZESIEWOWYCH MOWY
Drodzy rodzice, u większości dzieci z oddziałów: II, III, IV i V przeprowadzono przesiewowe badanie logopedyczne. Wynik badania oraz ewentualna informacja o objęciu dziecka terapią logopedyczną w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie przedszkola zostanie Państwu przekazana bezpośrednio po powrocie z trybu pracy zdalnej. Na ten moment zachęcam wszystkie dzieci do skorzystania z udostępnionych poniżej ćwiczeń motoryki buzi i języka, które pomogą w usprawnianiu narządów artykulacyjnych.
Jeśli mają Państwo jakieś pytania, proszę o wiadomość na poniższy adres e-mail:
neurologopedaprzedszkole6@gmail.com
Serdecznie pozdrawiam
Źródło:
GADU terapia
JESIENNA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA
BADANIE PRZESIEWOWE MOWY
Drodzy Rodzice, chciałam poinformować, iż we wrześniu wśród dzieci 4,5,6 letnich zostaną przeprowadzone badania przesiewowe mowy, na podstawie których wyłonione zostaną dzieci wymagające terapii logopedycznej. Po podsumowaniu badań dostaną Państwo informację zwrotną z wynikiem oraz z ewentualnym zakwalifikowaniem dziecka na terapię logopedyczną. Chciałam również zaznaczyć, iż badanie przesiewowe mowy przeprowadzane jest indywidualnie, w gabinecie znajduje się tylko logopeda i dziecko. Biurko oraz krzesła są dezynfekowane po każdym dziecku, a pomieszczenie systematycznie wietrzone. Podczas badania stosowane są rękawiczki oraz szpatułki jednorazowe, natomiast pomoce używane w badaniu są łatwe do dezynfekcji.
Na przeprowadzenie badania przesiewowego oraz ewentualną terapię wymagana jest zgoda rodzica, formularze zgód zostały rozesłane pocztą elektroniczną w grupie 2,3,4 oraz 5.
Dzieci trzyletnie nie są objęte badaniem przesiewowym, z racji na rozwijające się narządy artykulacyjne i dopuszczalne na tym etapie zniekształcenia niektórych głosek. Jednak, w razie zauważonych nieprawidłowości, niewłaściwych dla wieku, np. opóźniony rozwój mowy lub zaburzenia rozumienia mowy, będą one konsultowane z wychowawcą grupy. Pomimo, iż terapią objęte zostaną dzieci od czwartego roku życia, już u młodszych dzieci należy wspierać prawidłowy rozwój mowy i narządów artykulacyjnych. Przede wszystkim poprzez wyeliminowanie smoczków, picia z butelek z dzióbkiem oraz kubków niekapków, spożywania zmiksowanych pokarmów. To wszystko sprawia, że narządy artykulacyjne nie rozwijają się prawidłowo tj. utrudniają pionizację języka, prowadzą do nieprawidłowej pracy mięśnia okrężnego ust, wad zgryzu, oraz nieprawidłowego sposobu oddychania i przetrwałego połykania niemowlęcego. Z kolei m.in to prowadzi do powstawania wad wymowy. Prawidłowy rozwój mowy najlepiej wspierać podczas codziennych aktywności. W przedszkolu wszystkie dzieci piją z otwartych kubeczków. Naukę picia z kubka otwartego można rozpocząć po 6 miesiącu życia, jednak doskonalenie tej umiejętności następuje wówczas, gdy dziecko już stabilnie i samodzielnie siedzi.
We wcześniejszych wpisach znajdują się plakaty dotyczące rozwoju mowy dzieci, w których zawarto wskazówki jak wspierać harmonijny rozwój mowy oraz jakie umiejętności powinny osiągać dzieci na poszczególnych etapach rozwoju. W zakładce logopedycznej znaleźć można również opisy najczęstszych wad wymowy. Oczywiście, w razie pytań jestem dostępna dla Państwa w każdy czwartek w godzinach od 11:30 do 15:30.
Serdecznie pozdrawiam,
Neurologopeda, Dagmara Gawenda - Drab
Maj miesiącem świadomości o zaburzeniach słuchu, mowy i komunikacji.
Miesiąc maj dobiega końca, w ostatnich tygodniach starałam się przybliżyć Wam, drodzy rodzice wady wymowy, które najczęściej diagnozuję u dzieci w wieku przedszkolnym. Mam nadzieję, że udało mi się wyjaśnić, co kryje się za tymi „tajemniczymi” nazwami oraz kiedy poszczególne głoski powinny pojawiać się w rozwoju mowy dziecka, a także jakie są przyczyny poszczególnych wad wymowy. Podsumowując majową akcję, udostępniam Państwu trzy plakaty na temat rozwoju mowy dziecka, w których zawarto wskazówki jak wspierać harmonijny rozwój mowy oraz jakie umiejętności powinny osiągać dzieci na poszczególnych etapach rozwoju.
Serdecznie pozdrawiam,
Neurologopeda, Dagmara Gawenda – Drab
KRÓLOWA GŁOSEK – ROTACYZM
Głoska /r/ zgodnie z normą pojawia się w rozwoju mowy jako ostatnia, dlatego nosi miano królowej głosek, powinna pojawić się do ok. 6. roku życia. Osiągnięcie prawidłowej artykulacji głoski /r/ wymaga bardzo dobrej sprawności języka, a w szczególności jego pionizacji do pozycji wertykalno – horyzontalnej. Podczas rozwoju mowy, głoska /r/ zamieniana jest na początku przez [i] lub [j], a najczęściej zastępuję się ją głoską [l], to właśnie ta zamiana jest najbardziej pożądana dla rozwoju mowy. Więcej o wadliwych realizacjach głoski /r/ oraz przyczynach rotacyzmu przeczytają Państwo poniżej.
Serdecznie pozdrawiam,
Neurologopeda, Dagmara Gawenda – Drab
DZIEŃ MAMY
Z okazji Dnia Mamy chciałam życzyć Wszystkim Mamom
samych wspaniałych chwil, pełnych uśmiechu i radości.
W tym szczególnym dniu proponuję bajkę logopedyczną
oraz ćwiczenia oddechowe z bukietem dla Mamy.
Źródło:
printoteka.pl
Mowa Od Nowa
Serdecznie pozdrawiam,
Neurologopeda, Dagmara Gawenda - Drab
MOWA BEZDŹWIĘCZNA
Rodzaj dyslalii, w którym zniekształceniu ulega dźwięczność głosek. Oznacza, że głoski dźwięczne wymawiane są bezdźwięcznie jak ich bezdźwięczne odpowiedniki lub bez pełnej dźwięczności. Pewne cechy mowy bezdźwięcznej można zaobserwować w rozwoju mowy dziecka w pierwszych trzech latach życia. W wieku przedszkolnym uznaje się je bezwzględnie za wadę wymowy, która przetrwała do wieku szkolnego bardzo często przyczynia się do trudności z nauką czytania i pisania (dziecko ma problem z przeczytaniem i zapisaniem głosek, których nie może wymówić i zwykle też wyodrębnić słuchowo). Bezdźwięczność jest znacznie rzadsza od np. seplenienia, jednak jest wadą wymagającą długiego czasu terapii. Poniżej znajdą Państwo szczegółowy opis wady wymowy oraz propozycje ćwiczeń.
Serdecznie pozdrawiam,
Neurologopeda, Dagmara Gawenda - Drab
KAPPACYZM I GAMMACYZM ORAZ ICH PRZECIWIEŃSTWO-
częstym problemem przedszkolaków
Wśród najmłodszych przedszkolaków, często występuje zjawisko nieprawidłowej artykulacji głosek tylnojęzykowych [k] i [g], w ostatnim okresie obserwuje się, że liczba przedszkolaków z tym problemem wzrasta; znacznie rzadziej nieprawidłowo jest realizowana inna głoska tylnojęzykowa [h].
Istnieje również przeciwieństwo kappacyzmu i gammacyzmu.
Coraz częściej spotykam dzieci w wieku przedszkolnym, które wręcz przeciwnie do nazwanej w tytule wady, często nie realizują głosek przedniojęzykowych [t] i [d], zastępując je głoskami tylnojęzykowymi [k] i [g]. O przyczynach przytoczonych wad wymowy przeczytają Państwo poniżej.
KAPPACYZM I GAMMACYZM ORAZ ICH PRZECIWIEŃSTWO
(pod tą nazwą dodany plik pdf)
SEPLENIENIE – SYGMATYZM
To zaburzenie mowy polegające na niewłaściwej artykulacji głosek dentalizowanych, tzw. trzech szeregów: ciszącego /ś, ź, ć, dź /, syczącego /s, z, c, dz/ i szumiącego /sz, ż, cz, dż/. Jest to najczęściej występująca wada wymowy.
Zgodnie z trójczłonowym foniatrycznym objawowym podziałem dyslalii wyróżnia się:
-
sygmatyzm właściwy (inaczej deformację, zniekształcenie głoski lub głosek dentalizowanych),
-
parasygmatyzm (zastępowanie głoski lub głosek dentalizowanych inną głoską lub innymi głoskami),
-
mogisygmatyzm (opuszczanie głoski lub głosek dentalizowanych).
Seplenienie i poszczególne jego rodzaje, są przeze mnie najczęściej diagnozowaną wadą wymowy.
Poniżej znajdą Państwo opis wspomnianego zaburzenia mowy, z wyróżnieniem dwóch najczęściej występujących u dzieci rodzajów, to jest: sygmatyzmu międzyzębowego oraz parasygmatyzmu.
Serdecznie pozdrawiam,
Neurologopeda, Dagmara Gawenda - Drab
DYSLALIA – LAMBDACYZM
Dyslalia jest ogólnym pojęciem stosowanym przy określaniu zaburzeń artykulacji, wad wymowy. Jest najczęstszym zaburzeniem mowy występującym wśród dzieci. Dotyczy osób, które nienormatywnie realizują głoski języka polskiego. Przyczyny powstawania nieprawidłowości artykulacyjnych są złożone, mogą dotyczyć: budowy anatomicznej aparatu mowy, jego sprawności motorycznej, a także percepcji słuchowej, funkcji oddychania, połykania, żucia czy gryzienia. Podstawowym objawem jest nieużywanie rozwojowo oczekiwanych dźwięków mowy, które są odpowiednie do wieku dziecka.
Celem terapii logopedycznej u osoby z nieprawidłową artykulacją jest wypracowanie normatywnych realizacji głosek. Logopeda albo wywołuje głoskę, grupę głosek, cechę dystynktywną, której dziecko nie realizuje lub koryguje zdeformowane realizacje.
W terapii logopedycznej wad wymowy wyodrębnia się trzy etapy postępowania. Etap przygotowawczy, etap wywołania dźwięku oraz etap automatyzacji, czyli utrwalania realizacji nowych głosek, który zazwyczaj trwa najdłużej. Pierwszym celem terapii jest usunięcie lub minimalizacja ustalonej w czasie diagnozy przyczyny wady wymowy. To podczas tego etapu wykonywane są ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia motoryki aparatu artykulacyjnego oraz ćwiczenia słuchu fonematycznego. Rodzaj ćwiczeń, zakres czynności i funkcji usprawnianych, jest w każdym przypadku indywidualnie warunkowany rodzajem wady, typem dyslalii, głębokością zaburzenia i rozległością jego skutków.
Zaburzenia artykulacyjne to taki rodzaj zaburzeń mowy, który wymaga przekształcenia nawyków. Wymagają systematycznej i codziennej pracy, a w przypadku małych pacjentów zaangażowania ich opiekunów.
Zgodnie z zapowiedzią, pierwszą opisaną wadą wymowy będzie Lambdacyzm, czyli deformacja głoski L.
Opracowano na podstawie:
Standardy postępowania logopedycznego.
Podręcznik akademicki.
red. Stanisław Grabias, Jolanta Panasiuk,
Tomasz Woźniak.
Serdecznie pozdrawiam,
Neurologopeda, Dagmara Gawenda – Drab
MAJ MIESIĄCEM ŚWIADOMOŚCI ZABURZEŃ SŁUCHU,
MOWY I KOMUNIKACJI
Maj jest miesiącem świadomości zaburzeń słuchu, mowy i komunikacji. Akcję tę zapoczątkowało ASHA (American Speech – Language-Hearing Association), je celem jest poprawa współpracy pomiędzy logopedami oraz dalsza edukacja logopedów i społeczeństwa. Zainspirowana postem Neurologopedy Marceliny Przeździęk, dzięki której dowiedziałam się o tej ogólnoświatowej akcji, postanowiłam zamieszczać ważne dla Was, drodzy rodzice informację z obszaru zaburzeń mowy. Z racji tego, iż najczęstszym zaburzeniem z jakim spotykam się pracując jako logopeda w przedszkolu jest dyslalia. To właśnie niej, a dokładniej podziałowi dyslalii ze względu na objawy, będę chciała się przyjrzeć.
Jednak na początku, chciałabym wspomnieć o bardzo ważnym obszarze jakim są kamienie milowe w rozwoju mowy dziecka. To przedstawienie najważniejszych etapów w rozwoju słyszenia, rozumienia i mowy dziecka od urodzenia do 6 roku życia. Przeanalizowanie ich, pozwoli zobaczyć czy rozwój Waszych dzieci w opisanych obszarach przebiega bez zakłóceń.
KAMIENIE MILOWE W ROZWOJU MOWY DZIECKA
Serdecznie pozdrawiam,
Neurologopeda, Dagmara Gawenda - Drab
GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA ZE STRAŻAKIEM SAMEM
Dziś z okazji Międzynarodowego Dnia Strażaka proponuję ćwiczenia z ulubioną postacią dziecięcych bajek - STRAŻAKIEM SAMEM.
Poniżej znajdą Państwo kartę pracy z gimnastyką buzi i języka
oraz z ćwiczeniem oddechowym.
Źródło wykorzystanych grafik:
LOGOhelp,
Pomoce logopedyczne dla dzieci Inez Kijańska.
Serdecznie pozdrawiam,
Neurologopeda, Dagmara Gawenda – Drab
WDECH I WYDECH
ZABAWY I ĆWICZENIA ODDECHOWE
Najczęstszym problemem oddechowym zauważanym u dzieci jest nawykowe oddychanie przez usta. Dziecko zarówno w dzień, jak i podczas snu powinno oddychać nosem. Właśnie taki tor oddechowy sprawia, iż aparat artykulacyjny rozwija się prawidłowo.
Płytki, zbyt szybki oddech może uniemożliwić prawidłową wymowę. Do tego ważna jest „droga” przepływu powietrza. Jeśli oddychamy przez usta, a nie przez nos, może pojawić się problem z odpowiednim ułożeniem języka w fazie spoczynkowej(właściwa pozycja języka w fazie spoczynku, to język na wałku dziąsłowy za górnymi jedynkami).
Bez oddechu - przepływu powietrza, nie usłyszymy żadnego dźwięku. To podkreśla jak ważne jest prawidłowe oddychanie w kontekście mówienia.
Ćwiczenia oddechowe, mające na celu nauczenie i utrwalenie prawidłowego sposobu oddychania są nieodłącznym elementem terapii logopedycznej.
Poniżej propozycję ćwiczeń oddechowych na długi weekend.
Pozdrawiam,
Neurologopeda, Dagmara Gawenda – Drab
RÓŻNICOWANIE GŁOSEK Ś – S – SZ
Dzieci często mają trudności w różnicowaniu głosek Ś, S oraz SZ. Szczególnie około 5 roku życia, kiedy np. głoska SZ pojawia się wraz z rozwojem lub gdy wywołujemy ją podczas terapii logopedycznej. Dziecko przez długi okres zamieniało głoskę szeregu szumiącego – SZ, jej syczącym odpowiednikiem – S. Ten sam proces może zachodzić między 3 a 4 rokiem życia, z syczącą głoską S, która przez pierwsze lata życia dziecka była zamieniana na ciszącą Ś.
Dla dzieci, które przejawiają trudności z różnicowaniem głosek trzech szeregów, udostępniam materiały, które mogą pomóc w pracy nad różnicowaniem wspomnianych głosek.
Serdecznie Pozdrawiam,
Neurologopeda, Dagmara Gawenda - Drab
Związek pomiędzy rozwojem mowy,
a precyzyjną motoryką rąk.
Dzisiejszy wpis stanowi rozwinięcie ostatnio dodanych treści. Obszar kory mózgowej odpowiedzialny za motorykę precyzyjną dłoni i narządów artykulacyjnych zajmuje znaczną powierzchnię w stosunku do pozostałych powierzchni kory, odpowiadających za ruchy innych części ciała. Ośrodki odpowiedzialne za ruchy ręki oraz ośrodki odpowiedzialne za motorykę narządów mowy znajdują się w bardzo bliskim sąsiedztwie. Pobudzanie i stymulowanie dłoni wpływa na pobudzenie ośrodka ruchowego mowy.
Chcąc przybliżyć Państwu jak ważny w nauce prawidłowej mowy jest rozwój motoryki małej, przygotowałam tekst, w którym przedstawiam związek pomiędzy rozwojem mowy, a precyzyjną motoryką rąk. Zachęcam do zapoznania się z treścią dokumentu i zaproponowanymi ćwiczeniami oraz karatami pracy z ćwiczeniami grafopercepcji.
Motoryka mała - ćwiczenia grafopercepcji
Serdecznie pozdrawiam,
Neurologopeda Dagmara Gawenda – Drab
DZIEŃ ZIEMI
Dziś z okazji DNIA ZIEMI proponuję
EKOLOGICZNĄ GIMNASTYKĘ BUZI I JĘZYKA.
Zachęcam do ćwiczeń
Istnieje ścisły związek między rozwojem ruchowym dziecka,
szczególnie rozwojem motoryki małej a jego rozwojem mowy.
Wszystkie zabawy rozwijające sprawność manipulacyjną, czyli precyzyjne ruchy dłoni i palców działają stymulująco na rozwój mowy, pobudzają ośrodki mowy w mózgu, dlatego są nieodłącznym elementem terapii logopedycznej.
Zachęcam wszystkie dzieci do kolorowania, w tym celu udostępniam zestaw kolorowanek przygotowanych
z okazji MIĘDZYNARODOWEGO DNIA ZIEMI.
Źródło zamieszczonych materiałów:
LOGOsens
LOGOPEDYCZNE LEGOLUDKI
Dla wszystkich wielbicieli LEGO ćwiczenia logopedyczne z LEGOludkiem.
Zapraszam dzieci do korzystania z kart gimnastyka buzi i języka:
Wersja dla dziewczynek:
Wersja dla chłopców:
Poniżej znajdują się LEGOkarty dla poszczególnych głosek, zachęcam do skorzystania w zależności od ćwiczonej przez dziecko głoski.
Jeśli nie znajdą Państwo karty z głoską, którą dziecko aktualnie ćwiczy proszę o kontakt w celu uzyskania spersonalizowanej karty z odpowiednią głoską.
Źródło zamieszczonych materiałów:
LOGOhelp
DZIEŃ PATRZENIA W NIEBO
zatem…
Języki w górę!
Ćwiczenie głoski L z wierszykiem „LUNETA I PLANETA” oraz gimnastykę buzi i języka z KOSMICZNYMI KARTAMI:
Luneta planeta
Kosmiczna gimnastyka buzi i języka
Źródło zamieszczonych materiałów:
„Sto wierszyków nowych do ćwiczeń wymowy, Elżbiety i Witolda Szwajkowskich”.
LOGOhelp.
WIELKANOCNA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA
W załączonych plikach znajdują się karty do ćwiczeń motoryki narządów mowy, ważne w nauce prawidłowej artykulacji.
Zapraszam do skorzystania z kart wielkanocnych oraz z kart z wielkanocnym zajączkiem:
gimnastyka języka z zającem
wielkanocna gimnastyka buzi i języka
WSZYSTKIM RODZICOM ORAZ DZIECIOM ŻYCZĘ ZDROWYCH I SPOKOJNYCH ŚWIĄT WIELKANOCNYCH.
Źródło zamieszczonych materiałów
GADU terapia
Printoteka.pl
Serdecznie zachęcam do odwiedzania mimowa.pl to serwis z ćwiczeniami idealnymi do wykorzystania w terapii domowej.
W serwisie mimowa.pl, znajdą Państwo:
- gimnastykę buzi i języka z wykorzystaniem kamerki – dziecko może obejrzeć jak wykonuje ćwiczenia na ekranie komputera;
https://www.mimowa.pl/gimnastyka-buzi-i-jezyka
- dział zajmujący się seplenieniem – a więc szereg ciszący, syczący i szumiący;
https://www.mimowa.pl/seplenienie
- rotacyzm, a w nim również ćwiczenia z głoską [L];
- kappacyzm, gammacyzm oraz głoski [f, v, b, t];
https://www.mimowa.pl/kappacyzm-i-gammacyzm
- wspieranie mowy – ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej, orientacji przestrzennej, spostrzegawczości, budowanie zasobu słownictwa i rozwijanie umiejętności językowych.
https://www.mimowa.pl/wspieranie-mowy
Atutem tego programu jest możliwość wydrukowania materiałów dołączonych do poszczególnych ćwiczeń.
Serdecznie pozdrawiam,
Neurologopeda, Dagmara Gawenda-Drab
Drodzy Rodzice!
Z uwagi na zaistniałą sytuację, która uniemożliwia prowadzenie terapii logopedycznej na terenie przedszkola, zachęcam do korzystania z materiałów, które dotychczas były przekazywane dzieciom na zajęciach logopedycznych. Chciałam również zaproponować Państwu konsultacje online w kwestii terapii, którą kontynuujecie w domu. Jeśli są Państwo zainteresowani konsultacją oraz kolejnymi materiałami bardzo proszę o kontakt na podany niżej adres, e-mail lub Messenger.
E – mail: neurologopedaprzedszkole6@gmail.com
Messenger: https://m.me/neurologopeda.przedszkole.9
lub wyszukanie w Messenger nazwy użytkownika: neurologopeda przedszkole
Ps. Dziewiątka w adresie Messengera nie jest pomyłką, została narzucona z góry.
Chętnie odpowiem na pojawiające się pytania
oraz prześle odpowiednie ćwiczenia do kontynuowania terapii.
Serdecznie pozdrawiam rodziców, a także dzieci z którymi mam przyjemność pracować.
Neurologopeda, Dagmara Gawenda – Drab