Przedszkole Publiczne Nr 6 w Tarnowie

GRUPA IV 2020/2021

  ŻEGNAMY PRZEDSZKOLE

 

„…Żegnaj przedszkole, żegnaj kochane,

za chwilę uczniem każdy z nas się stanie,

zamiast zabawek, zeszyty książki,

weźmiemy w swoje malutkie rączki…” słowa tej piosenki rozbrzmiewały głośnym echem w ogrodzie przedszkolnym, gdy starszaki z oddziału IV żegnały przedszkole. Podczas uroczystości zaprezentowały inscenizację pt. „Dziwny sen Kasi” oraz wiersze i piosenki. Zostały pasowane przez Panią Dyrektor na czytelników i otrzymały pamiątkowe dyplomy absolwentów przedszkola . Rodzice przygotowali dla dzieci upominki. Na koniec uroczystości, nasi absolwenci zatańczyli poloneza. Była to bardzo wzruszająca chwila. Rodzicom gorąco dziękujemy, za znakomitą atmosferę wspólnych działań na rzecz grupy.

 

zdjęcia


  CZYM PODRÓŻUJEMY?

 

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o środkach lokomocji. Potrafimy wymienić różne środki transportu. Wiemy jakimi środkami transportu przemieszczano się dawniej, a jakimi ludzie dziś podróżują. Potrafimy określić do jakiej grupy należy zaprezentowany na ilustracji środek lokomocji. Oglądaliśmy różne środki lokomocji przez okulary 3D. Dobieraliśmy podpisy do obrazków. Dodawaliśmy i odejmowaliśmy do 10 z wykorzystaniem liczmanów. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Makieta miasta”. Wesoło bawiliśmy się w ogrodzie. Przygotowujemy się również do uroczystości „Pożegnania Przedszkola”.

zdjęcia


NA ŁĄCE

 

W minionym tygodniu, poznaliśmy tajemnice zwierząt żyjących na łące.  Obejrzeliśmy online, dwa odcinki filmu edukacyjnego pt. "Z kamerą wśród pszczół". Znamy  określenia: pasieka, pszczelarz, pszczoła robotnica, królowa, truteń. Potrafimy powiedzieć czym zajmują się robotnice i królowa.Wiemy dlaczego pszczoły odgrywają ważną rolę w życiu człowieka. Rozwiązywaliśmy zagadki dotyczące mieszkańców łąki.   Potrafimy rozpoznać i nazwać zwierzęta, które można dostrzec na łące. Pomogliśmy gąsieniczce ułożyć brakujące elementy , wg malejącej liczby kropek.Układaliśmy wyrazy z rozsypanki literowej, czytaliśmy proste zdania. Wykonaliśmy pracę plastyczną "Pszczółki". Doskonale bawiliśmy się w ogrodzie, wśród kwitnących stokrotek.

zdjęcia


    DZIECIĘCE PRZYJAŹNIE

 

W pierwszym tygodniu czerwca, pogłębiliśmy wiedzę na temat znajomości praw dziecka. Obejrzeliśmy  prezentację „Prawa Dzieci”. Zabawy dydaktyczne, pantomimiczne, historyjki obrazkowe pomogły nam kształtować świadomość posiadania własnych praw. Wiemy, że prawa łączą się z obowiązkami. Rozumiemy, że przestrzeganie praw jest konieczne. Obejrzeliśmy również film pt. „Dzieci świata”. Rozumiemy, że dzieci z różnych stron świata mogą różnić się od siebie wyglądem zewnętrznym, ale lubią robić podobne rzeczy.
1 czerwca wspólnie świętowaliśmy Dzień Dziecka. Ten dzień obfitował w wiele atrakcji. Zabawę rozpoczęliśmy od teleturnieju „Koło fortuny” – szybko udało nam się odgadnąć najważniejsze tego dnia hasło – Dzień Dziecka. Najwięcej radości, przysporzyły dzieciom konkursy i rozgrywki sportowe. Zabawę zakończyliśmy poszukiwaniem skarbu. Aby dostać się do niego musieliśmy pokonać tor przeszkód. Skarb oczywiście znalazł się w naszych rękach… dziękujemy za niego naszym kochanym Rodzicom. Upominki, o które zadbali Rodzice bardzo się dzieciom podobały. Dziękujemy!

zdjęcia


  DZIEŃ MATKI

 

W minionym tygodniu obchodziliśmy Uroczystość Dnia Rodziny. Przygotowywaliśmy się do niej bardzo starannie. Własnoręcznie wykonaliśmy dla Rodziców laurki z życzeniami oraz portrety Mamy i Taty. Wszystkie portrety zostały przez nas podpisane. Ponadto w dniu 25.05.2021 r. nagraliśmy film z programem artystycznym dla Rodziców. Włożyliśmy całe serce w wykonanie powierzonego nam zadania. Jesteśmy wdzięczni Rodzicom za ich trud włożony w nasze wychowanie oraz codzienną opiekę. Jeszcze raz życzymy zdrowia i radości. Ponadto, rozmawialiśmy o pracy zawodowej naszych Mam. Wiemy, gdzie pracują. Zastanawialiśmy się na czym polega ich praca. Rozumiemy, że każdy zawód jest potrzebny. Dyskutowaliśmy również na temat: „W jaki sposób mogę pomóc Mamie w jej codziennych obowiązkach.” Okazało się, że jest dużo zadań, które samodzielnie mogę wykonać.

 

PIOSENKA

zdjęcia


   ŻYCIE POD WODĄ

 

W tym tygodniu poznawaliśmy faunę i florę mórz i oceanów. Rozumiemy dlaczego człowiek w przeciwieństwie do zwierząt wodnych nie może oddychać pod wodą. Wiemy też co ułatwia niektórym rybom doskonałe poruszanie się w wodzie. Wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „W morskich głębinach” oraz próbowaliśmy zrozumieć w jaki sposób powstają fale. Potrafimy rozpoznać krajobraz nadmorski i nazwać „góry” piaskowe. Wiemy, że wydmy są pod ochroną. Ponadto układaliśmy z rozsypanki literowej napisy do obrazków oraz czytaliśmy proste teksty.

zdjęcia


    ZAWÓD STRAŻAK

 

W drugim tygodniu maja rozmawialiśmy o użyteczności społecznej zawodu strażaka. W oparciu o film edukacyjny pt. „ Zawód strażak” poznaliśmy podstawowe zadania jakie wypełniają strażacy. Zapamiętaliśmy pod jaki numer trzeba dzwonić, gdy jesteśmy świadkami niebezpiecznego zdarzenia oraz rozumiemy dlaczego nie wolno korzystać z numerów alarmowych z błahych powodów. Dyskutowaliśmy o tym w jaki sposób człowiek przyczynia się do powstawania pożarów oraz jak pożary powstają w sposób naturalny. Poznaliśmy zasady postępowania w czasie pożaru mieszkania oraz wyjaśniliśmy w drodze doświadczenia dlaczego tak, a nie inaczej należy się zachować. Poznając pracę strażaków zauważyliśmy, że mimo związanych z tą pracą niebezpieczeństw, jest to piękny, cieszący się zaufaniem społecznym zawód. Każdy z nas marzy, aby w przyszłości zostać strażakiem- bohaterem. Jednak czy spełnią się nasze dziecięce marzenia czas pokaże. Teraz dziękujemy strażakom za ich służbę, dzięki której możemy czuć się bezpieczni.

zdjęcia


  PODRÓŻ W KOSMOS-KIM BYŁ KOPERNIK?

 

W tym tygodniu rozmawialiśmy o Kosmosie. Wiemy już, że Kosmos to obszar znajdujący się poza ziemską atmosferą. W Kosmosie poruszają się planety i gwiazdy. Wiemy, że nasza galaktyka to „ Droga mleczna” w skład której wchodzi 8 planet. Trochę jest nam żal malutkiego Plutona, który już nie nazywa się planetą. Zapamiętaliśmy, że Ziemia jest trzecią planetą od Słońca. Poznaliśmy, w jaki sposób powstaje dzień i noc oraz dlaczego mamy pory roku. Rozumiemy zasadę przyciągania ziemskiego. Dyskutowaliśmy na temat „Dlaczego woda nie wylewa się z mórz i oceanów, a ludzie i zwierzęta mogą bezpiecznie poruszać się po ziemi.” Poznaliśmy postać wielkiego Polaka- Mikołaja Kopernika, który udowodnił, że Słońce jest centralnym punktem w Układzie Słonecznym, a planety krążą wokół niego. Przy pomocy sznurka oraz kolorowych kół stworzyliśmy makietę Układu Słonecznego. Ponadto składaliśmy obrazki planet z części oraz układaliśmy do nich podpisy z liter.

zdjęcia


 MAM KOMPUTER - ZNAM KOMPUTER

 

W ostatnim tygodniu kwietnia utrwalaliśmy zasady bezpiecznego posługiwania się sprzętem komputerowym i multimedialnym. Poznaliśmy Necia, który pomógł nam poznać zagrożenia związane z korzystaniem z urządzeń ekranowych i internetu. Mały robocik, którego polubiliśmy, uwrażliwił nas na konieczność zgłaszania wszelkich niepokojących sytuacji dorosłym, zaufanym osobom. Potrafimy rozpoznać i nazwać podstawowe części zestawu komputerowego: monitor, klawiatura, myszka, drukarka, jednostka centralna. Umiemy posługiwać się kodami. Odszyfrowaliśmy nazwy   urządzeń multimedialnych: laptop, komputer, smartfon. Znamy też zasady kodu binarnego. Wykorzystując zasady w/w kodu wymalowaliśmy kotka i serduszko. Nie straszne nam dyktando graficzne. Wspólnymi siłami ułożyliśmy krówkę. Śpiewaliśmy piosenki: "Necio w internecie" oraz "Fajnie w internecie". Dużo radości sprawiło nam wykonanie robocika Necia.

 

zdjęcia


       WIEJSKA ZAGRODA

 

W minionym tygodniu poznawaliśmy zwierzęta hodowlane. Wiemy, które zwierzęta mieszkają w stajni, oborze, chlewie, kurniku. Potrafimy rozpoznać dorosłe zwierzęta i ich młode. Wiemy, czym różnią się ptaki od ssaków. Znamy cykl życia kury. Umiemy wskazać zwierzęta, które wykluwają się z jajka. Znamy zwierzęta, dzięki którym człowiek otrzymuje mleko.  Nauczyliśmy się na pamięć wiersza pt. „W gospodarstwie” autorstwa T. Massalskiej. Umiemy posługiwać się kodami. Rozszyfrowaliśmy wyrazy: kura, kogut, koza, krowa. Wykonaliśmy pacę plastyczną „Zwierzęta wiejskie”.

 

WIERSZ                                                                                                                                                                                           

   zdjęcia


    CO MI W SERCU GRA? UCZYMY SIE KONTROLOWAĆ SWOJE ZACHOWANIE

 

  W minionym tygodniu rozmawialiśmy o uczuciach i emocjach, które towarzyszą nam w różnych sytuacjach. Wiemy, że emocje kierują naszym zachowaniem. Przeżywane nastroje motywują nas do działania lub powodują wycofanie.
W zabawie uczyliśmy się rozpoznawać i nazywać emocje, które wyrażamy  za pomocą mimiki twarzy lub ruchów ciała. Rozumiemy, że są uczucia dobre i złe. Uczyliśmy się radzić ze smutkiem i złością oraz dostrzegać radość w zachowaniu swoim i innych kolegów. Rozumiemy , że każdy człowiek odczuwa emocje. Próbowaliśmy odgrywać krótkie scenki przedstawiających strach, wstyd, radość, smutek. W czwartek po raz pierwszy od wielu miesięcy odbyliśmy wspólną wycieczkę w ramach akcji organizowanej przez Urząd Miasta Tarnowa
„ Pisankowy desant”. Towarzyszyło nam wiele przyjemnych emocji w drodze na ulicę Wałową. Tworzyliśmy krzyżówkę na macie do kodowania rozwiązując zapisane polecenia. Ćwiczyliśmy układanie wyrazów z rozsypanki literowej oraz rozwiązywaliśmy zagadki.

 

zdjęcia

 


  NADCHODZI WIOSNA - DBAMY O NASZĄ PRZYRODĘ

 

W kolejnym tygodniu marca poznawaliśmy zwiastuny Wiosny. Dowiedzieliśmy się jakie ptaki przylatują do nas z ciepłych krajów oraz w jaki sposób zakładają ptasie rodziny. Poznaliśmy również cykl rozwoju motyla oraz nazwy pierwszych wiosennych kwiatów. Wykonaliśmy na zajęciach kukłę Zimy, której nadaliśmy imię Marzanna. Wspólnie z kolegami i koleżankami z innych grup pożegnaliśmy Zimę piosenką „Biały puch”. Wierszem pt. „Jeżyk” przywitaliśmy Wiosnę. Na pewno wspólny gromki śpiew piosenki „Marzec czarodziej” zachęcił Wiosnę do szybkiego przybycia. W upływającym tygodniu utrwalaliśmy cyfry od 1-10 oraz ćwiczyliśmy czytanie tekstów ze zrozumieniem.

 

WIERSZ

zdjęcia


    RATUJMY NASZĄ PLANETĘ- UCZYMY SIĘ SEGREGOWAĆ ŚMIECI

 

Drugi tydzień marca upłynął nam na rozważaniu problemu „Czy mam wpływ na jakość życia na Ziemi?”. Odpowiedź znaleźliśmy w treści słuchanych utworów, które pomogły nam dostrzec zagrożenia płynące ze strony człowieka na naszą planetę. Rozumiemy znaczenie segregacji odpadów oraz oszczędzania wody i prądu. Dostrzegamy zdolność przyrody do odczuwania bodźców oraz przejawiamy troskę wobec niej. W upływającym tygodniu przeżywaliśmy radosne i piękne święto wszystkich pań i dziewczynek. Nasi mali mężczyźni z grupy stanęli na wysokości zadania i swoim drogim koleżankom przygotowali miłą niespodziankę. Również nasze kochane dziewczynki w tajemnicy, przygotowały niespodziankę kolegomz okazji Dnia Mężczyzny. Wspólna i zgodna zabawa uświetniła te uroczyste dni. Dzieci pamiętały również o swoich ukochanych Rodzicach, dla których z pieczołowitością i wyjątkową starannością wykonały okazjonalne laurki. Ponadto dzieci układały z rozsypanki sylabowej podpisy do pojemników do segregacji oraz układały zdania z rozsypanki wyrazowej. Segregowały zgromadzone odpady do właściwych pojemników.

zdjęcia


        GDZIE PRACUJE WSPÓŁCZESNA KOBIETA?

 

        Miesiąc marzec rozpoczęliśmy od rozmowy na temat Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Słuchaliśmy pieśni patriotycznych: „Rota”, „Biały Krzyż”, „Gdzie są chłopcy z tamtych lat”. Prowadziliśmy dyskusję na temat wartości, którymi kierowali się Żołnierze Niezłomni. Rozważaliśmy znaczenie zwrotu „Cześć i chwała bohaterom”. W kolejnych dniach rozwiązywaliśmy zagadki o znanych dzieciom zawodach, w tym o zawodach, które  przeważnie wykonują mężczyźni. Dzieci zastanawiały się  czy strażakiem, żołnierzem, policjantem może zostać kobieta. Składały obrazki przedstawiające krawcową, fryzjerkę, tkaczkę. Rozpoznawały narzędzia, którymi się posługują. Poznały literę H, h oraz tworzyły zbiory wiosennych kwiatów wg określonego kryterium. Układały również działania matematyczne z zastosowaniem poznanych znaków oraz liczb.

 

      zdjęcia                           


  MUZYKA JEST WSZĘDZIE

 

Naszą przygodę z muzyką, rozpoczęliśmy od zabaw z kodowaniem i dekodowaniem. Dzięki tej aktywności utrwaliliśmy nazwy instrumentów oraz poznane litery.  Nauczyliśmy się wiersza pt. „Muzyka”, autorstwa G. Świrszczyńskiej. Wiemy, że muzyka zaklęta jest nie tylko w czarnych nutkach, ale również w odgłosach natury.  Obejrzeliśmy online film edukacyjny pt. „Fryderyk Chopin”, z którego dowiedzieliśmy się, jak wielkim kompozytorem był Chopin. W zabawie dydaktycznej „Sklep muzyczny” kształtowaliśmy umiejętność liczenia i posługiwania się pieniędzmi.  Wysłuchaliśmy fragment Poloneza g–moll, a następnie namalowaliśmy to, co czuliśmy słuchając w/w utworu. Dziewczynki zatańczyły z kolorowymi chustkami, słuchając uwertury  do opery Carmen (fragm.), natomiast chłopcy wykonali taniec z barwnymi wstążkami do muzyki „Taniec z szablami” z baletu Gajane. Poznaliśmy również zasady zachowania się w operze i teatrze. Wykonaliśmy kastaniety, które wykorzystaliśmy tworząc tło muzyczne do piosenki  pt. „Hymn krainy muzyki”. Instrumenty perkusyjne, zgromadzone w sali posłużyły nam do akompaniamentu piosenek, które poznaliśmy w bieżącym roku szkolnym. Wspólnie świętowaliśmy urodziny naszej koleżanki, tworząc podkład muzyczny do życzeń.

 

  WIERSZ

zdjęcia


   PODRÓŻ PRZEZ CZTERY ŻYWIOŁY

 

Naszą przygodę z żywiołami rozpoczęliśmy od opowiadania pt. „ Żywiołowe rodzeństwo” autorstwa Agnieszki Borowieckiej. Poznaliśmy znaczenie powietrza, wody, ognia i ziemi w życiu człowieka. Wiemy już, że żywioły mogą być nie tylko darem, ale mogą stanowić również zagrożenie. Oglądaliśmy naturalne okazy kamieni, skał, minerałów oraz skamielin (amonity, trylobity, skamieniałe drzewo). Wykonaliśmy min. doświadczenie obrazujące wybuch wulkanu. Stworzyliśmy Księgę eksperymentów ze zdjęciami naszych zabaw badawczych. Dokumentacja eksperymentów potrzebna nam jest, ponieważ realizujemy kolejny moduł projektu edukacyjnego „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – Misiowe laboratorium „Czerech żywiołów”. Wykonaliśmy pracę plastyczną dzięki, której wiemy czym różni się mapa od globusa. Potrafimy zaśpiewać piosenkę pt. „Cztery żywioły”, tworząc akompaniament z wykorzystaniem gestodźwięków. Poznaliśmy literę: „K, k”, „R, r”, „G, g”, cyfrę 10, znak „-‘’. Ćwiczyliśmy orientację w kierunkach, bawiąc się w kodowanie i odkodowywanie. W tym tygodniu zostały również wręczone dyplomy i nagrody książkowe uczestnikom konkursu recytatorsko – wokalnego „Dobro niejedno ma imię”. Gratulujemy uczestnikom, a Rodzicom dziękujemy za współpracę.

zdjęcia


 CO TO ZNACZY BYĆ DOBRYM?

 

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o tym, jak być dobrym. Dzieci mówiły, w jakich sytuacjach odczuwają radość, smutek, złość, strach. Opowiadały co czują, kiedy robią coś dobrego. Układaliśmy historyjki obrazkowe: „Razem weselej”, „Wspólna zabawa”. W ramach realizowanego przy współpracy z Rodzicami projektu edukacyjnego „Przedszkolak w świecie wartości”, zorganizowany został międzygrupowy konkurs recytatorski  „Dobro niejedno ma imię”. Wysłuchaliśmy wierszy, których treść pomogła nam:

- utrwalić zasady kulturalnego zachowania,

- rozwijać umiejętność nawiązywania kontaktów z rówieśnikami,

- kształtować umiejętność radzenia sobie ze złością,

- zrozumieć potrzebę przeproszenia za złe zachowanie.

Z dumą prezentowaliśmy książeczki pt. „Cała prawda o mnie”, które wykonane zostały  z pomocą Rodziców.

Poznaliśmy literę „R, r”. Potrafimy już czytać krótkie teksty, a nawet układać zdania z rozsypanki wyrazowej. Utrwaliliśmy znajomość dni tygodnia w zabawie matematycznej „Podróż Trampolinka”. Wzięliśmy także udział w inicjatywie „Dzień Bezpiecznego Internetu”. Przy pomocy włóczki zobrazowaliśmy sieć internetową, a następnie zaśpiewaliśmy piosenkę pt. „Necio w internecie”. Wiemy już, jak bezpiecznie korzystać z telefonu, komputera i internetu. To był udany tydzień.

 

zdjęcia


   W KRAINIE ŚNIEGU I LODU

 

W minionym tygodniu poznaliśmy mieszkańców i zjawiska krainy polarnej. Naszą podróż rozpoczęliśmy od obejrzenia filmu pt. „Zaczarowana zagroda” (wg opowiadania C. Centkiewicza), dzięki któremu dowiedzieliśmy się, gdzie żyją i jakie są zwyczaje pingwinów. Potrafimy pokazać na globusie gdzie znajduje się Arktyka i Antarktyda. Umiemy wskazać miejsce występowania niedźwiedzia polarnego, sowy śnieżnej, morsa, foki, pingwina, renifera. Orientujemy się gdzie żyje, jak wygląda i czym żywi się Eskimos . Poznaliśmy literę „K, k”. Potrafimy czytać wyrazy i krótkie zdania z tą literą. Poznaliśmy znak „ – ”. Rozwiązywaliśmy zadania z wykorzystaniem znaków: „+”, „=”, „ - ”. Kodowaliśmy drogę pingwinka do rybek. Uczyliśmy się na pamięć wiersza pt. „Odarpi” autorstwa H. Szayerowej. Piosenka pt. „Pingwinek” towarzyszyła nam podczas wycinania i łączenia klejem elementów, z których powstał pingwin. Nie zapomnieliśmy o ptakach, którym ciężko jest w zimie zdobyć pożywienie. Wszystkie dzieci chciały uzupełnić pokarm w karmniku. Zabawa w śniegu sprawiła całej grupie dużo radości.

 

WIERSZ 

zdjęcia


          
 

ZIMA DOBRA, CZY ZŁA?

 

W minionym tygodniu wydarzyło się w naszej grupie wiele ciekawych historii. Najpierw toczyliśmy kule i lepiliśmy bałwana. Później badaliśmy czy śnieg naprawdę jest czysty. Okazało się, że w śniegu znajduje się wiele zanieczyszczeń dlatego nie wolno wkładać go do ust. Później poznaliśmy literkę C, c oraz posadziliśmy cebulę w skrzynce. Wybraliśmy dla niej najlepsze warunki: miejsce słoneczne i ciepłe. Zadbaliśmy o to, aby cebuli nie brakowało wilgoci. Może uda nam się wyhodować szczypiorek bogaty w witaminę C ? Poznaliśmy również cyfrę 9 oraz 0. Wykonaliśmy eksperyment „lód tonie czy pływa?” oraz „rozpuszczalność substancji w wodzie. Wiemy, że cukier i sól rozpuszczają się w wodzie , a oliwa-nie. Czekamy na rozwiązanie „zagadki co stanie się, gdy woda z rozpuszczoną w niej solą zacznie parować?”. Niebawem kończy się karnawał. Z tej okazji urządziliśmy w naszym przedszkolu bal. Szkoda, że w tym roku nie mogliśmy wspólnie razem z kolegami i koleżankami z innych grup cieszyć się zabawą. Mimo to, emocji było wiele. Dzięki naszym kochanym Rodzicom wszyscy przyszliśmy w tym dniu pięknie ubrani. Szkoda, że na następny bal trzeba czekać cały rok.

 

WIERSZ, PIOSENKA

zdjęcia


  21-22.01.21  DZIEŃ BABCI I DZIADKA

 

Wszystkim Babciom, wszystkim Dziadziom z okazji Ich Święta,

życzymy dużo zdrowia, radości, samych szczęśliwych chwil oraz pociechy z wnucząt.

         Miniony tydzień upłynął na przygotowaniach do Święta Dnia Babci
i Dziadka. Jak co roku dzieci z radością opowiadały o swojej rodzinie. Wyrażały przy tym głębokie uczucia i przywiązanie do swoich najbliższych. Uczyły się w jaki sposób okazać szacunek osobom starszym. Poznały swoje drzewo genealogiczne oraz przygotowały okolicznościowe laurki. Z radością i starannością namalowały portrety Babć i Dziadziów ukazując jednocześnie ich charakterystyczne cechy wyglądu. Chętnie uczyły się wiersza Adama Wacławskiego pt. „ Czary dla Babci i Dziadka”. Ponadto dzieci poznały literę N, n;  oraz znaki określające wielkość liczby. Stosują znaki < i > w działaniach.

 

CZARY DLA BABCI I DZIADKA

zdjęcia


DBAMY O ZDROWIE- POZNAJEMY PRACĘ LEKARZA.

 

Drugi tydzień stycznia upłynął nam pod hasłem kultury zdrowotnej oraz profilaktyki w przeciwdziałaniu chorobom. Dzieci poznały zasady zdrowego odżywiania, dbałości o prawidłową postawę ciała. Poznały podstawowe zadania, które wypełniają lekarze i pielęgniarki. Są świadome roli szczepień w przeciwdziałaniu chorobom zakaźnym. Klasyfikowały przedmioty i narzędzia wykorzystywane w pracy: lekarza, elektryka, kucharza, fotografa, krawca. W tym tygodniu poznaliśmy literę j, J oraz zapis graficzny liczby dziewięć. Dzieci układają proste wyrazy z rozsypanki sylabowej, wykonują działania z zastosowaniem znaków matematycznych +, -, =. Liczą na konkretach oraz podejmują próby liczenia w pamięci. Po raz pierwszy w tym roku dzieci miały możliwość zabawy na śniegu, która sprawiła im wielką radość.

zdjęcia


   WITAMY NOWY ROK

 

Miesiąc styczeń rozpoczęliśmy od nauki piosenki pt. „Bal baloników”. Z wielkim ożywieniem dzieci uczestniczyły w zabawie tanecznej pt. „Taniec z balonem”. W trakcie zabaw i rozmów dzieci poznały znaczenie słów: Sylwester, Karnawał. Wypowiadały się na temat przeżyć związanych z nocą sylwestrową. Wykonały pracę plastyczną techniką stemplowania pt. „Sylwester”. W bieżącym tygodniu poznały literę Ł, ł oraz doskonaliły technikę czytania prostych tekstów. Ponadto dzieci utrwalały znajomość dni tygodnia oraz poznały nazwy miesięcy. Systematycznie rozwijają sprawność fizyczną. Dzieci samodzielnie ustaliły zasady i reguły zabawy pt. „Piłka stołowa”, w której ćwiczą sprawność oraz koordynację wzrokowo- ruchową.

zdjęcia


  GOŚCIE ZA OKNEM

 

W trzecim tygodniu grudnia rozmawialiśmy z dziećmi o tym, że zima to bardzo trudny czas dla ptaków. Podczas zabawy dydaktycznej „Polska czy Afryka”, dzieci przypomniały sobie nazwy ptaków, które odlatują z Polski na okres zimy ( jaskółka, kukułka, bocian, żurawie). Potrafią rozpoznać na ilustracji ptaki, którym pomagamy przetrwać zimę ( gile, sikorki, wróble, sroki, gawrony). Dzieci dowiedziały się jaki pokarm można wsypać do karmnika, aby nie zaszkodzić podopiecznym. Wychodząc do ogrodu przedszkolnego zabrały ze sobą smakołyki dla ptaków. Potrafią recytować wiersz pt. „Ptasia stołówka”. Poznały literę „S, s”, czytały ze zrozumieniem krótkie teksty. W toku różnych działań, kształtowały umiejętności matematyczne. Posługiwały się określeniami „o jeden więcej, o jeden mniej”, tworzyły zbiory równoliczne. Układały i rozwiązywały proste zadania, wyznaczały wynik dodawania. Podczas wykonania pracy plastycznej pt. „Ptaki”, utrwaliły wygląd sikorki i gila. Korzystając z instrumentów perkusyjnych, tworzyły akompaniament do poznanych piosenek min. „Każdy ptaszek”, „Jestem wróbelkiem”.

zdjęcia


   TAKI NASTRÓJ JEST W TEATRZE, ŻE ZACHWYCAM SIĘ GDY PATRZĘ

 

Miniony tydzień w grupie IV upłynął pod hasłem: „Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się gdy patrzę”. Dzieci poszerzyły wiedzę na temat teatru i osób w nim pracujących. Wzbogaciły zasób słów o pojęcia sufler, reżyser, aktor, aktorka, mim, scena, widownia, kurtyna, rekwizyty. Znają różne rodzaje lalek, które wykorzystywane są w teatrze: kukiełki, pacynki, marionetki, jawajki. Wiedzą jak wygląda teatr cieni i pantomimy.      Dużo radości przyniosły im zabawy parateatralne. Malowały farbami plakatowymi nt. „Bajkowy świat”. Wykonały pacynki i nadały im imiona. Poznały literę  „W, w”. Czytały proste wyrazy i zdania. Rozwiązywały rebusy obrazkowo – literowe, układały wyrazy z rozsypanki sylabowej. Poznały cyfrę 7.  Tworzyły zbiory o różnej liczebności. Porównywały je, używając sformułowań: mniej – więcej, tyle samo, o jeden więcej, o jeden mniej.

zdjęcia


 Kraina Świętego Mikołaja   LISTY DO MIKOŁAJA

 

Pierwszy tydzień grudnia, w grupie IV upłynął na radosnym oczekiwaniu na spotkanie z Mikołajem. Dzieci nauczyły się piosenki pt. „List do Świętego Mikołaja”. Opanowały także pamięciowo utwór pt. „Wiersz dla Świętego Mikołaja". Dużo radości sprawiły dzieciom zabawy z pierwszym śniegiem w ogrodzie przedszkolnym. Wykonując pracę plastyczną pt. „Mikołaj” doskonaliły umiejętność posługiwania się nożyczkami oraz układania kompozycji wg wzoru. Przedszkolaki poszukiwały ukrytych prezentów, utrwalając pojęcia: za, nad, pod, obok, po prawej stronie, po lewej stronie. Manipulowały sylwetami układając je wg wielkości. Przeliczały liczebnikami głównymi i porządkowymi, wykonywały proste czynności dodawania i odejmowania w zakresie możliwości. Poznały literę „F, f”. Czytały krótkie zdania. Niezapomnianych wrażeń dostarczyło dzieciom spotkanie ze Świętym Mikołajem, a otrzymane prezenty wywołały uśmiech na twarzach.

 

Wiersz dla Mikołaja

zdjęcia


      DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA

 

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o pluszowych bohaterach bajek. Dzieci miały możliwość poznania bajek, między innymi z dzieciństwa swoich rodziców. Składały z części obrazki przedstawiające postacie misia: Uszatka, Coralgola, Yogi, Puchatka oraz Paddingtona. Potrafią dostrzec różnice między misiem, a niedźwiedziem. W drodze dyskusji dzieci wybrały najważniejsze cechy, za które kochają misie. Uroczyście obchodziliśmy Światowy Dzień Pluszowego Misia. Ponadto dzieci poznały kolejną literę: T, t oraz cyfrę 6. Potrafią określać równoliczność zbiorów za pomocą znaku =. Tydzień zakończyliśmy zabawą,  podczas której dzieci poznały tradycje i zabawy andrzejkowe.

zdjęcia


Oil Lamp Transparent PNG images, Free Download - Free Transparent PNG LogosOD ŁUCZYWA DO ŻARÓWKI - SKĄD SIĘ BIERZE PRĄD ELEKTRYCZNY 

 

W trzecim tygodniu listopada poznawaliśmy źródła światła oraz sposoby wytwarzania prądu elektrycznego. Dzieci w drodze dyskusji określały które z elektrowni są przyjazne środowisku, a które niekorzystnie wpływają na otoczenie. Segregowały urządzenia elektryczne, układały własne zagadki w formie pantomimy oraz rozwiązywały zagadki słowno-obrazkowe. Poznały zasady bezpiecznego korzystania ze sprzętu elektrycznego pod nadzorem osoby dorosłej. Swoje spostrzeżenia związane z elektrycznością przedstawiły w pracy plastycznej „Miasto nocą”. Ponadto w tym tygodniu poznały literę D, d oraz doskonaliły technikę czytania prostych tekstów. Korzystamy również z różnych form ruchu zarówno w sali jak i na powietrzu.

zdjęcia


Chłopiec I Dziewczynka Z Flagą Polski | Darmowy WektorPOZNAJEMY NASZ KRAJ - MAŁOPOLSKA I JEJ STOLICA KRAKÓW

 

W drugim tygodniu listopada poznaliśmy nasz region oraz jego stolicę Kraków. Dzieci na mapie konturowej Polski umieszczały herby Krakowa, Warszawy oraz rodzinnego miasta.

W oparciu o literaturę piękną utrwaliły wiadomości na temat, gdzie bierze początek najdłuższa rzeka Polski oraz jaką nosi nazwę. Dzieci słuchały legend związanych z Krakowem oraz wykonały pracę plastyczną „Strój krakowski”. Przy tej okazji dzieci zapoznane zostały z folklorem krakowskiej ziemi: wzornictwo stroju, charakterystyczne barwy i elementy stroju regionalnego. Ponadto dzieci poznały literę L, l. Doskonaliły słuch fonematyczny w czasie pracy indywidualnej. Układały schemat wyrazu Laura, list. Potrafią zastąpić cegiełki dotychczas poznanymi literami. W naszej grupie uroczyście obchodziliśmy 102 Rocznicę Odzyskania Niepodległości. W tym roku z uwagi na rygor sanitarny świętowaliśmy skromniej niż w ubiegłych latach, ale również z powagą i z odpowiednim do sytuacji nastrojem. Dzieci zaśpiewały 4 zwrotki hymnu oraz przypomnieliśmy historię naszej Ojczyzny w piosence „Co to jest niepodległość”.

zdjęcia


Vector illustration of Water drop ... | Stock vector | Colourbox  JESIENNY DESZCZ

 

W pierwszym tygodniu listopada wykonywaliśmy doświadczenia i eksperymenty. Dowiedzieliśmy się jak krąży woda w przyrodzie i jakie są właściwości wody. Rozwiązywaliśmy zagadki dotyczące zjawisk przyrodniczych oraz stanów skupienia wody. Wykonaliśmy kalendarze pogody. Poznaliśmy literę "B, b" oraz cyfrę  5. Potrafimy powiedzieć do czego człowiek wykorzystuje wodę oraz dlaczego należy dbać o czystość wód. Wykonaliśmy improwizację taneczną do utworu A. Vivaldiego "Cztery pory roku - Jesień". Namalowaliśmy także przygody kropelki wody słuchając w/w utworu.

zdjęcia


Naklejki DLA DZIECI liście leśne zwierzęta 50x100 9454908653 - Allegro.pl    ZWIERZĘTA LEŚNE

 

W ostatnim tygodniu października, rozmawialiśmy na temat jesiennych zwyczajów  zwierząt leśnych i ptaków. Ćwiczyliśmy analizę i syntezę wzrokowo - słuchową  układając schematy wyrazów: lis, sarna, wilk, sowa. Tworzyliśmy zbiory wieloelementowe określając liczbę ich elementów. Posługiwaliśmy się określeniami: o jeden więcej, o jeden mniej. Bawiliśmy się przy piosence pt. " Tańcząca wiewióreczka" tańcząc poleczkę, walczyka, kujawiaka, krakowiaka. Wykonaliśmy jeżyki i wymyśliliśmy dla nich imiona.

zdjęcia