Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Kontrast
Strona głowna  /  GRUPA IV
GRUPA IV

  MUZYKA JEST WSZĘDZIE

 

Naszą przygodę z muzyką, rozpoczęliśmy od zabaw z kodowaniem i dekodowaniem. Dzięki tej aktywności utrwaliliśmy nazwy instrumentów oraz poznane litery.  Nauczyliśmy się wiersza pt. „Muzyka”, autorstwa G. Świrszczyńskiej. Wiemy, że muzyka zaklęta jest nie tylko w czarnych nutkach, ale również w odgłosach natury.  Obejrzeliśmy online film edukacyjny pt. „Fryderyk Chopin”, z którego dowiedzieliśmy się, jak wielkim kompozytorem był Chopin. W zabawie dydaktycznej „Sklep muzyczny” kształtowaliśmy umiejętność liczenia i posługiwania się pieniędzmi.  Wysłuchaliśmy fragment Poloneza g–moll, a następnie namalowaliśmy to, co czuliśmy słuchając w/w utworu. Dziewczynki zatańczyły z kolorowymi chustkami, słuchając uwertury  do opery Carmen (fragm.), natomiast chłopcy wykonali taniec z barwnymi wstążkami do muzyki „Taniec z szablami” z baletu Gajane. Poznaliśmy również zasady zachowania się w operze i teatrze. Wykonaliśmy kastaniety, które wykorzystaliśmy tworząc tło muzyczne do piosenki  pt. „Hymn krainy muzyki”. Instrumenty perkusyjne, zgromadzone w sali posłużyły nam do akompaniamentu piosenek, które poznaliśmy w bieżącym roku szkolnym. Wspólnie świętowaliśmy urodziny naszej koleżanki, tworząc podkład muzyczny do życzeń.

 

  WIERSZ

zdjęcia


   PODRÓŻ PRZEZ CZTERY ŻYWIOŁY

 

Naszą przygodę z żywiołami rozpoczęliśmy od opowiadania pt. „ Żywiołowe rodzeństwo” autorstwa Agnieszki Borowieckiej. Poznaliśmy znaczenie powietrza, wody, ognia i ziemi w życiu człowieka. Wiemy już, że żywioły mogą być nie tylko darem, ale mogą stanowić również zagrożenie. Oglądaliśmy naturalne okazy kamieni, skał, minerałów oraz skamielin (amonity, trylobity, skamieniałe drzewo). Wykonaliśmy min. doświadczenie obrazujące wybuch wulkanu. Stworzyliśmy Księgę eksperymentów ze zdjęciami naszych zabaw badawczych. Dokumentacja eksperymentów potrzebna nam jest, ponieważ realizujemy kolejny moduł projektu edukacyjnego „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – Misiowe laboratorium „Czerech żywiołów”. Wykonaliśmy pracę plastyczną dzięki, której wiemy czym różni się mapa od globusa. Potrafimy zaśpiewać piosenkę pt. „Cztery żywioły”, tworząc akompaniament z wykorzystaniem gestodźwięków. Poznaliśmy literę: „K, k”, „R, r”, „G, g”, cyfrę 10, znak „-‘’. Ćwiczyliśmy orientację w kierunkach, bawiąc się w kodowanie i odkodowywanie. W tym tygodniu zostały również wręczone dyplomy i nagrody książkowe uczestnikom konkursu recytatorsko – wokalnego „Dobro niejedno ma imię”. Gratulujemy uczestnikom, a Rodzicom dziękujemy za współpracę.

zdjęcia


 CO TO ZNACZY BYĆ DOBRYM?

 

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o tym, jak być dobrym. Dzieci mówiły, w jakich sytuacjach odczuwają radość, smutek, złość, strach. Opowiadały co czują, kiedy robią coś dobrego. Układaliśmy historyjki obrazkowe: „Razem weselej”, „Wspólna zabawa”. W ramach realizowanego przy współpracy z Rodzicami projektu edukacyjnego „Przedszkolak w świecie wartości”, zorganizowany został międzygrupowy konkurs recytatorski  „Dobro niejedno ma imię”. Wysłuchaliśmy wierszy, których treść pomogła nam:

- utrwalić zasady kulturalnego zachowania,

- rozwijać umiejętność nawiązywania kontaktów z rówieśnikami,

- kształtować umiejętność radzenia sobie ze złością,

- zrozumieć potrzebę przeproszenia za złe zachowanie.

Z dumą prezentowaliśmy książeczki pt. „Cała prawda o mnie”, które wykonane zostały  z pomocą Rodziców.

Poznaliśmy literę „R, r”. Potrafimy już czytać krótkie teksty, a nawet układać zdania z rozsypanki wyrazowej. Utrwaliliśmy znajomość dni tygodnia w zabawie matematycznej „Podróż Trampolinka”. Wzięliśmy także udział w inicjatywie „Dzień Bezpiecznego Internetu”. Przy pomocy włóczki zobrazowaliśmy sieć internetową, a następnie zaśpiewaliśmy piosenkę pt. „Necio w internecie”. Wiemy już, jak bezpiecznie korzystać z telefonu, komputera i internetu. To był udany tydzień.

 

zdjęcia


   W KRAINIE ŚNIEGU I LODU

 

W minionym tygodniu poznaliśmy mieszkańców i zjawiska krainy polarnej. Naszą podróż rozpoczęliśmy od obejrzenia filmu pt. „Zaczarowana zagroda” (wg opowiadania C. Centkiewicza), dzięki któremu dowiedzieliśmy się, gdzie żyją i jakie są zwyczaje pingwinów. Potrafimy pokazać na globusie gdzie znajduje się Arktyka i Antarktyda. Umiemy wskazać miejsce występowania niedźwiedzia polarnego, sowy śnieżnej, morsa, foki, pingwina, renifera. Orientujemy się gdzie żyje, jak wygląda i czym żywi się Eskimos . Poznaliśmy literę „K, k”. Potrafimy czytać wyrazy i krótkie zdania z tą literą. Poznaliśmy znak „ – ”. Rozwiązywaliśmy zadania z wykorzystaniem znaków: „+”, „=”, „ - ”. Kodowaliśmy drogę pingwinka do rybek. Uczyliśmy się na pamięć wiersza pt. „Odarpi” autorstwa H. Szayerowej. Piosenka pt. „Pingwinek” towarzyszyła nam podczas wycinania i łączenia klejem elementów, z których powstał pingwin. Nie zapomnieliśmy o ptakach, którym ciężko jest w zimie zdobyć pożywienie. Wszystkie dzieci chciały uzupełnić pokarm w karmniku. Zabawa w śniegu sprawiła całej grupie dużo radości.

 

WIERSZ 

zdjęcia


          
 

ZIMA DOBRA, CZY ZŁA?

 

W minionym tygodniu wydarzyło się w naszej grupie wiele ciekawych historii. Najpierw toczyliśmy kule i lepiliśmy bałwana. Później badaliśmy czy śnieg naprawdę jest czysty. Okazało się, że w śniegu znajduje się wiele zanieczyszczeń dlatego nie wolno wkładać go do ust. Później poznaliśmy literkę C, c oraz posadziliśmy cebulę w skrzynce. Wybraliśmy dla niej najlepsze warunki: miejsce słoneczne i ciepłe. Zadbaliśmy o to, aby cebuli nie brakowało wilgoci. Może uda nam się wyhodować szczypiorek bogaty w witaminę C ? Poznaliśmy również cyfrę 9 oraz 0. Wykonaliśmy eksperyment „lód tonie czy pływa?” oraz „rozpuszczalność substancji w wodzie. Wiemy, że cukier i sól rozpuszczają się w wodzie , a oliwa-nie. Czekamy na rozwiązanie „zagadki co stanie się, gdy woda z rozpuszczoną w niej solą zacznie parować?”. Niebawem kończy się karnawał. Z tej okazji urządziliśmy w naszym przedszkolu bal. Szkoda, że w tym roku nie mogliśmy wspólnie razem z kolegami i koleżankami z innych grup cieszyć się zabawą. Mimo to, emocji było wiele. Dzięki naszym kochanym Rodzicom wszyscy przyszliśmy w tym dniu pięknie ubrani. Szkoda, że na następny bal trzeba czekać cały rok.

 

WIERSZ, PIOSENKA

zdjęcia


  21-22.01.21  DZIEŃ BABCI I DZIADKA

 

Wszystkim Babciom, wszystkim Dziadziom z okazji Ich Święta,

życzymy dużo zdrowia, radości, samych szczęśliwych chwil oraz pociechy z wnucząt.

         Miniony tydzień upłynął na przygotowaniach do Święta Dnia Babci
i Dziadka. Jak co roku dzieci z radością opowiadały o swojej rodzinie. Wyrażały przy tym głębokie uczucia i przywiązanie do swoich najbliższych. Uczyły się w jaki sposób okazać szacunek osobom starszym. Poznały swoje drzewo genealogiczne oraz przygotowały okolicznościowe laurki. Z radością i starannością namalowały portrety Babć i Dziadziów ukazując jednocześnie ich charakterystyczne cechy wyglądu. Chętnie uczyły się wiersza Adama Wacławskiego pt. „ Czary dla Babci i Dziadka”. Ponadto dzieci poznały literę N, n;  oraz znaki określające wielkość liczby. Stosują znaki < i > w działaniach.

 

CZARY DLA BABCI I DZIADKA

zdjęcia


DBAMY O ZDROWIE- POZNAJEMY PRACĘ LEKARZA.

 

Drugi tydzień stycznia upłynął nam pod hasłem kultury zdrowotnej oraz profilaktyki w przeciwdziałaniu chorobom. Dzieci poznały zasady zdrowego odżywiania, dbałości o prawidłową postawę ciała. Poznały podstawowe zadania, które wypełniają lekarze i pielęgniarki. Są świadome roli szczepień w przeciwdziałaniu chorobom zakaźnym. Klasyfikowały przedmioty i narzędzia wykorzystywane w pracy: lekarza, elektryka, kucharza, fotografa, krawca. W tym tygodniu poznaliśmy literę j, J oraz zapis graficzny liczby dziewięć. Dzieci układają proste wyrazy z rozsypanki sylabowej, wykonują działania z zastosowaniem znaków matematycznych +, -, =. Liczą na konkretach oraz podejmują próby liczenia w pamięci. Po raz pierwszy w tym roku dzieci miały możliwość zabawy na śniegu, która sprawiła im wielką radość.

zdjęcia


   WITAMY NOWY ROK

 

Miesiąc styczeń rozpoczęliśmy od nauki piosenki pt. „Bal baloników”. Z wielkim ożywieniem dzieci uczestniczyły w zabawie tanecznej pt. „Taniec z balonem”. W trakcie zabaw i rozmów dzieci poznały znaczenie słów: Sylwester, Karnawał. Wypowiadały się na temat przeżyć związanych z nocą sylwestrową. Wykonały pracę plastyczną techniką stemplowania pt. „Sylwester”. W bieżącym tygodniu poznały literę Ł, ł oraz doskonaliły technikę czytania prostych tekstów. Ponadto dzieci utrwalały znajomość dni tygodnia oraz poznały nazwy miesięcy. Systematycznie rozwijają sprawność fizyczną. Dzieci samodzielnie ustaliły zasady i reguły zabawy pt. „Piłka stołowa”, w której ćwiczą sprawność oraz koordynację wzrokowo- ruchową.

zdjęcia


  GOŚCIE ZA OKNEM

 

W trzecim tygodniu grudnia rozmawialiśmy z dziećmi o tym, że zima to bardzo trudny czas dla ptaków. Podczas zabawy dydaktycznej „Polska czy Afryka”, dzieci przypomniały sobie nazwy ptaków, które odlatują z Polski na okres zimy ( jaskółka, kukułka, bocian, żurawie). Potrafią rozpoznać na ilustracji ptaki, którym pomagamy przetrwać zimę ( gile, sikorki, wróble, sroki, gawrony). Dzieci dowiedziały się jaki pokarm można wsypać do karmnika, aby nie zaszkodzić podopiecznym. Wychodząc do ogrodu przedszkolnego zabrały ze sobą smakołyki dla ptaków. Potrafią recytować wiersz pt. „Ptasia stołówka”. Poznały literę „S, s”, czytały ze zrozumieniem krótkie teksty. W toku różnych działań, kształtowały umiejętności matematyczne. Posługiwały się określeniami „o jeden więcej, o jeden mniej”, tworzyły zbiory równoliczne. Układały i rozwiązywały proste zadania, wyznaczały wynik dodawania. Podczas wykonania pracy plastycznej pt. „Ptaki”, utrwaliły wygląd sikorki i gila. Korzystając z instrumentów perkusyjnych, tworzyły akompaniament do poznanych piosenek min. „Każdy ptaszek”, „Jestem wróbelkiem”.

zdjęcia


   TAKI NASTRÓJ JEST W TEATRZE, ŻE ZACHWYCAM SIĘ GDY PATRZĘ

 

Miniony tydzień w grupie IV upłynął pod hasłem: „Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się gdy patrzę”. Dzieci poszerzyły wiedzę na temat teatru i osób w nim pracujących. Wzbogaciły zasób słów o pojęcia sufler, reżyser, aktor, aktorka, mim, scena, widownia, kurtyna, rekwizyty. Znają różne rodzaje lalek, które wykorzystywane są w teatrze: kukiełki, pacynki, marionetki, jawajki. Wiedzą jak wygląda teatr cieni i pantomimy.      Dużo radości przyniosły im zabawy parateatralne. Malowały farbami plakatowymi nt. „Bajkowy świat”. Wykonały pacynki i nadały im imiona. Poznały literę  „W, w”. Czytały proste wyrazy i zdania. Rozwiązywały rebusy obrazkowo – literowe, układały wyrazy z rozsypanki sylabowej. Poznały cyfrę 7.  Tworzyły zbiory o różnej liczebności. Porównywały je, używając sformułowań: mniej – więcej, tyle samo, o jeden więcej, o jeden mniej.

zdjęcia


 Kraina Świętego Mikołaja   LISTY DO MIKOŁAJA

 

Pierwszy tydzień grudnia, w grupie IV upłynął na radosnym oczekiwaniu na spotkanie z Mikołajem. Dzieci nauczyły się piosenki pt. „List do Świętego Mikołaja”. Opanowały także pamięciowo utwór pt. „Wiersz dla Świętego Mikołaja". Dużo radości sprawiły dzieciom zabawy z pierwszym śniegiem w ogrodzie przedszkolnym. Wykonując pracę plastyczną pt. „Mikołaj” doskonaliły umiejętność posługiwania się nożyczkami oraz układania kompozycji wg wzoru. Przedszkolaki poszukiwały ukrytych prezentów, utrwalając pojęcia: za, nad, pod, obok, po prawej stronie, po lewej stronie. Manipulowały sylwetami układając je wg wielkości. Przeliczały liczebnikami głównymi i porządkowymi, wykonywały proste czynności dodawania i odejmowania w zakresie możliwości. Poznały literę „F, f”. Czytały krótkie zdania. Niezapomnianych wrażeń dostarczyło dzieciom spotkanie ze Świętym Mikołajem, a otrzymane prezenty wywołały uśmiech na twarzach.

 

Wiersz dla Mikołaja

zdjęcia


      DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA

 

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o pluszowych bohaterach bajek. Dzieci miały możliwość poznania bajek, między innymi z dzieciństwa swoich rodziców. Składały z części obrazki przedstawiające postacie misia: Uszatka, Coralgola, Yogi, Puchatka oraz Paddingtona. Potrafią dostrzec różnice między misiem, a niedźwiedziem. W drodze dyskusji dzieci wybrały najważniejsze cechy, za które kochają misie. Uroczyście obchodziliśmy Światowy Dzień Pluszowego Misia. Ponadto dzieci poznały kolejną literę: T, t oraz cyfrę 6. Potrafią określać równoliczność zbiorów za pomocą znaku =. Tydzień zakończyliśmy zabawą,  podczas której dzieci poznały tradycje i zabawy andrzejkowe.

zdjęcia


Oil Lamp Transparent PNG images, Free Download - Free Transparent PNG LogosOD ŁUCZYWA DO ŻARÓWKI - SKĄD SIĘ BIERZE PRĄD ELEKTRYCZNY 

 

W trzecim tygodniu listopada poznawaliśmy źródła światła oraz sposoby wytwarzania prądu elektrycznego. Dzieci w drodze dyskusji określały które z elektrowni są przyjazne środowisku, a które niekorzystnie wpływają na otoczenie. Segregowały urządzenia elektryczne, układały własne zagadki w formie pantomimy oraz rozwiązywały zagadki słowno-obrazkowe. Poznały zasady bezpiecznego korzystania ze sprzętu elektrycznego pod nadzorem osoby dorosłej. Swoje spostrzeżenia związane z elektrycznością przedstawiły w pracy plastycznej „Miasto nocą”. Ponadto w tym tygodniu poznały literę D, d oraz doskonaliły technikę czytania prostych tekstów. Korzystamy również z różnych form ruchu zarówno w sali jak i na powietrzu.

zdjęcia


Chłopiec I Dziewczynka Z Flagą Polski | Darmowy WektorPOZNAJEMY NASZ KRAJ - MAŁOPOLSKA I JEJ STOLICA KRAKÓW

 

W drugim tygodniu listopada poznaliśmy nasz region oraz jego stolicę Kraków. Dzieci na mapie konturowej Polski umieszczały herby Krakowa, Warszawy oraz rodzinnego miasta.

W oparciu o literaturę piękną utrwaliły wiadomości na temat, gdzie bierze początek najdłuższa rzeka Polski oraz jaką nosi nazwę. Dzieci słuchały legend związanych z Krakowem oraz wykonały pracę plastyczną „Strój krakowski”. Przy tej okazji dzieci zapoznane zostały z folklorem krakowskiej ziemi: wzornictwo stroju, charakterystyczne barwy i elementy stroju regionalnego. Ponadto dzieci poznały literę L, l. Doskonaliły słuch fonematyczny w czasie pracy indywidualnej. Układały schemat wyrazu Laura, list. Potrafią zastąpić cegiełki dotychczas poznanymi literami. W naszej grupie uroczyście obchodziliśmy 102 Rocznicę Odzyskania Niepodległości. W tym roku z uwagi na rygor sanitarny świętowaliśmy skromniej niż w ubiegłych latach, ale również z powagą i z odpowiednim do sytuacji nastrojem. Dzieci zaśpiewały 4 zwrotki hymnu oraz przypomnieliśmy historię naszej Ojczyzny w piosence „Co to jest niepodległość”.

zdjęcia


Vector illustration of Water drop ... | Stock vector | Colourbox  JESIENNY DESZCZ

 

W pierwszym tygodniu listopada wykonywaliśmy doświadczenia i eksperymenty. Dowiedzieliśmy się jak krąży woda w przyrodzie i jakie są właściwości wody. Rozwiązywaliśmy zagadki dotyczące zjawisk przyrodniczych oraz stanów skupienia wody. Wykonaliśmy kalendarze pogody. Poznaliśmy literę "B, b" oraz cyfrę  5. Potrafimy powiedzieć do czego człowiek wykorzystuje wodę oraz dlaczego należy dbać o czystość wód. Wykonaliśmy improwizację taneczną do utworu A. Vivaldiego "Cztery pory roku - Jesień". Namalowaliśmy także przygody kropelki wody słuchając w/w utworu.

zdjęcia


Naklejki DLA DZIECI liście leśne zwierzęta 50x100 9454908653 - Allegro.pl    ZWIERZĘTA LEŚNE

 

W ostatnim tygodniu października, rozmawialiśmy na temat jesiennych zwyczajów  zwierząt leśnych i ptaków. Ćwiczyliśmy analizę i syntezę wzrokowo - słuchową  układając schematy wyrazów: lis, sarna, wilk, sowa. Tworzyliśmy zbiory wieloelementowe określając liczbę ich elementów. Posługiwaliśmy się określeniami: o jeden więcej, o jeden mniej. Bawiliśmy się przy piosence pt. " Tańcząca wiewióreczka" tańcząc poleczkę, walczyka, kujawiaka, krakowiaka. Wykonaliśmy jeżyki i wymyśliliśmy dla nich imiona.

zdjęcia


Ostatnia aktualizacja: 2021-02-26