Przedszkole Publiczne Nr 6 w Tarnowie

LOGOPEDA 2020/2021

 

SPRAWDŹ W ZABAWIE SŁUCH FONEMATYCZNY


 

Dziś interaktywne zabawy dla wszystkich dzieci, poniżej znajdziecie gry dzięki którym sprawdzicie i poćwiczycie słuch fonematyczny, tak ważny w nauce prawidłowej wymowy.

Ważne aby wyrazy pojawiające się w ćwiczeniach czytał dorosły, a dziecko wybrało odpowiedź na podstawie tego co usłyszało.

 

Wskaż obrazek, o który zapyta rodzic:

https://wordwall.net/pl/resource/5823660

 

Odpowiedź na pytanie:

https://wordwall.net/pl/resource/1540822

https://wordwall.net/pl/resource/1540784

 

Dobierz obrazek, którego nazwa zaczyna się na tę samą głoskę:

https://wordwall.net/pl/resource/13141632

 

Dopasuj pierwszą sylabę do nazw obrazków:

https://wordwall.net/pl/resource/1758594

 

Życzę miłej zabawy,

Neurologopeda

 

 


 

ZABAWY Z GŁOSKĄ T

 

Dzisiaj zapraszam do interaktywnej zabawy dzieci, które utrwalają głoskę [t] oraz ćwiczą jej różnicowanie z głoską [k].

Małe przypomnienie:

  • Wargi lekko uchylone

  •  Czubek języka dotyka wewnętrznej powierzchni górnych zębów, boki języka dotykają dziąseł

 

Na początek proponuję ćwiczenia motoryki warg i języka:

https://wordwall.net/pl/resource/2078978
 

Poniżej gry z głoską [t], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.
 

Gra z głoską [t] w logotomach

https://wordwall.net/pl/resource/2715223

 

Gra z głoską [t] w nagłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/7357987

Ruletka z głoską [t] w nagłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/1086339

 

Gra z głoską [t] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/7973345

Ukryty obrazek głoska [t] w śródgłosie

https://wordwall.net/pl/resource/2543531

 

Gra z głoską [t] w wygłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/1999211


 

Na koniec propozycja zabaw utrwalających różnicowanie głosek T i K

 

https://wordwall.net/pl/resource/3734224
 

https://wordwall.net/pl/resource/2426815

 

Życzę miłej zabawy,

Neurologopeda


 

ZABAWY Z GŁOSKĄ K

 

Dzisiaj zapraszam do interaktywnej zabawy dzieci, które utrwalają głoskę [k] oraz ćwiczą jej różnicowanie z głoską [t].

Małe przypomnienie:

  • Wargi rozchylone

  • Żuchwa opuszczona

  • Tylna część grzbietu języka unosi się do podniebienia miękkiego

 

Na początek proponuję ćwiczenia motoryki warg I języka:

https://wordwall.net/resource/3734299


 

 Poniżej gry z głoską [k], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.

 

Ruletka z głoską [k] w nagłosie wyrazów

https://wordwall.net/resource/4911526

Gra z głoską [k] w nagłosie wyrazów

https://wordwall.net/resource/2951543

 

Ruletka z głoską [k] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/resource/2264812

 

Ruletka z głoską [k] w wygłosie wyrazów

https://wordwall.net/resource/2973728

Gra z głoską [k] w wygłosie wyrazów

https://wordwall.net/resource/8337746

 

Gry z głoską [k] w związkach wyrazowych i zdaniach

https://wordwall.net/resource/3112035

https://wordwall.net/resource/1862399

 

Na koniec propozycja zabaw utrwalających różnicowanie głosek K i T

https://wordwall.net/resource/3734224

https://wordwall.net/resource/3995535

https://wordwall.net/resource/14343617


 

Życzę miłej zabawy,

Neurologopeda

 

 


 

ZABAWY Z GŁOSKĄ R
 

Tym razem zapraszam do interaktywnej zabawy dzieci, które utrwalają już głoskę [r].

Małe przypomnienie:

  • Wargi rozchylone

  • Boki języka przylegają do górnych zębów

  • Czubek języka wibruje dotykając wałka dziąsłowego

  • Drgają więzadła głosowe

 

Na początek proponuję ćwiczenia motoryki języka:

https://wordwall.net/resource/6836564

 

Poniżej gry z głoską [r], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.
 

Gry z głoską [r] po spółgłoskach T i D:

https://wordwall.net/resource/2538973

https://wordwall.net/resource/2060527

https://wordwall.net/resource/13767414

https://wordwall.net/resource/5996604

 

Gry z głoską [r] po spółgłoskach P i B:

https://wordwall.net/resource/2061274

https://wordwall.net/resource/6780736

https://wordwall.net/resource/1053678

https://wordwall.net/resource/1234409

 

Gry z głoską [r] po spółgłoskach F i W:

https://wordwall.net/resource/1216770

https://wordwall.net/resource/1217150

 

Gry z głoską [r] po spółgłoskach K i G:

https://wordwall.net/resource/1377607

 

Gry z głoską [r] w nagłosie wyrazów:

https://wordwall.net/resource/1458458

https://wordwall.net/resource/2367722

https://wordwall.net/resource/13072642

https://wordwall.net/resource/2757684

 

Gry z głoską [r] w śródgłosie wyrazów:

https://wordwall.net/resource/7985113

https://wordwall.net/resource/13704800

 

Gry z głoską [r] w wygłosie wyrazów:

https://wordwall.net/resource/13705634

 

Gry z głoską [r] w związkach wyrazowych i zdaniach:

https://wordwall.net/resource/8713120

https://wordwall.net/resource/3516222

https://wordwall.net/resource/2670565

 

Różnicowanie głosek R:L w wyrazach i zdaniach:

https://wordwall.net/resource/1566571

https://wordwall.net/resource/12689722

https://wordwall.net/resource/2702684

https://wordwall.net/resource/2720373

 

Życzę miłej zabawy,

Neurologopeda


 

ZABAWY PRZYGOTOWUJĄCE DO WYWOŁANIA GŁOSKI R

 

W poniedziałek zapraszam do interaktywnych zabaw logopedycznych dzieci, które wykonują ćwiczenia wspomagające wywołanie głoski [r].

Małe przypomnienie:

  • Wszystkie ćwiczenia z materiałem wyrazowym wykonujemy z szerokim językiem na górnym dziąśle.

 

Na początek proponuję ćwiczenia motoryki języka:

https://wordwall.net/pl/resource/1043167
 

Poniżej gry przygotowujące język do głoski [r].

https://wordwall.net/pl/resource/5885713

https://wordwall.net/pl/resource/935913

https://wordwall.net/pl/resource/13620214

https://wordwall.net/pl/resource/2402465


 

 W poprzednich wpisać znajdą Państwo propozycję ćwiczeń do innych głosek.

Oczywiście, zapraszam do kontaktu w celu przekazania kart pracy dostosowanych do indywidualnych potrzeb Państwa dzieci.


 

Serdecznie pozdrawiam,

Neurologopeda


 

ZABAWY Z GŁOSKĄ CZ

 

Na koniec tygodnia zapraszam do interaktywnej zabawy dzieci, które utrwalają głoskę [č].

Małe przypomnienie:

  • Usta zaokrąglone
  • Zęby lekko złączone
  • Szeroki język na dziąśle za górnymi jedynkami, następuję szybkie zwarcie języka z wałkiem dziąsłowym „strzelamy językiem”
  • Język nie wchodzi między zęby

 

Na początek proponuję ćwiczenia motoryki warg i języka:

 

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA Z KACZKĄ

 

Poniżej gry z głoską [č], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.

 

Koło fortuny z głoską [č] w nagłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/13151890

Memory z głoską [č] w nagłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/2990448

 

Koło fortuny z głoską [č] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/11594200

Memory z głoską [č] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/8369026

 

Koło fortuny z głoską [č] w wygłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/2904830

Memory z głoską [č] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/2904878

Gry z głoską [č] w związkach wyrazowych i zdaniach

https://wordwall.net/pl/resource/2294306

https://wordwall.net/pl/resource/7710142

 

 

Źródło wykorzystanych grafik:

Smykoterapia.pl

Serdecznie pozdrawiam,

Neurologopeda


 

ZABAWY Z GŁOSKĄ Z

 

Zapraszam do interaktywnej zabawy dzieci, które utrwalają głoskę [z] oraz ćwiczą jej różnicowanie z głoską [ž](Ż) lub [s].

Małe przypomnienie, głoska [z]:

  • Uśmiechnij się, złącz ząbki
  • Język za dolnymi ząbkami
  • Środek języka nie unosi się do podniebienia
  • Język nie wchodzi między zęby
  • Więzadła głosowe drgają(głoska dźwięczna)

 

Na początek proponuję ćwiczenia motoryki warg i języka

 

https://wordwall.net/pl/resource/1133217

 

Poniżej gry z głoską [z], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.

 

Ruletka z głoską [z] w nagłosie wyrazów

https://wordwall.net/resource/2455515

Memory z głoską [z] w nagłosie wyrazów

https://wordwall.net/resource/6627284

 

Ruletka z głoską [z] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/resource/2263527

Pudełka z głoską [z] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/10935037

 

Gry z głoską [z] w związkach wyrazowych i zdaniach

https://wordwall.net/pl/resource/2914702

https://wordwall.net/pl/resource/2830684

Na koniec propozycja zabaw utrwalających różnicowanie głosek [z] i [ž](Ż)

https://wordwall.net/pl/resource/10501242

https://wordwall.net/pl/resource/2243477

https://wordwall.net/pl/resource/6762442

 

oraz [z] i [s]

https://wordwall.net/pl/resource/8654596

https://wordwall.net/pl/resource/11386357

 

 

Życzę miłej zabawy,

Neurologopeda


 

ZABAWY Z GŁOSKĄ Ś

 

Dzisiaj zapraszam do interaktywnej zabawy dzieci, które utrwalają głoskę [ś] oraz ćwiczą jej różnicowanie z głoską [s].

Małe przypomnienie:

  • Wargi lekko wysunięte do przodu,
  • Przód języka za dolnymi ząbkami
  • Środek języka uniesiony
  • Zęby złączone

 

Na początek proponuję ćwiczenia motoryki warg I języka

https://wordwall.net/pl/resource/1108852

Poniżej gry z głoską [ś], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.

 

Koło fortuny z głoską [ś] w nagłosie wyrazów

https://wordwall.net/resource/2917455

Memory z głoską [ś] w nagłosie wyrazów

https://wordwall.net/resource/2917484

 

Karty z głoską [ś] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/resource/1867674

Memory z głoską [ś] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/resource/8789552

 

Koło fortuny z głoską [ś] w wygłosie wyrazów

https://wordwall.net/resource/6805963

Karty z głoską [ś] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/resource/8789732

 

Gry z głoską [s] w związkach wyrazowych i zdaniach

https://wordwall.net/resource/7090243

https://wordwall.net/resource/8260240

 

Na koniec propozycja zabaw utrwalających różnicowanie głosek Ś i S

https://wordwall.net/resource/12767526

https://wordwall.net/pl/resource/7871694

https://wordwall.net/resource/7092009

 

Życzę miłej zabawy,

Neurologopeda

 


 

RÓŻNICOWANIE GŁOSEK SZ : S


 

Po świętach zapraszam do interaktywnej zabawy dzieci, które utrwalają różnicowanie głosek S i SZ.

Głoska SZ:

  • Usta zaokrąglone

  • Zęby lekko złączone

  • Szeroki język na dziąśle za górnymi jedynkami

  • Język nie wchodzi między zęby

Głoska S:

  • Uśmiechnij się, złącz ząbki

  • Język za dolnymi ząbkami

  • Środek języka nie unosi się do podniebienia

  • Język nie wchodzi między zęby.

 

Na początek nowego tygodnia proponuję karciane ćwiczenia motoryki buzi i języka:

https://wordwall.net/pl/resource/1133217

 

Poniżej gry z głoskami [s] i [š], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.

 

Koło fortuny z głoskami [š] : [s] w nagłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/2919451

Memory z głoskami [š] : [s] w nagłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/2919700

Segregacja [š] : [s] w nagłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/2925754

 

Koło fortuny z głoskami [š] : [s] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/6624609

Memory z głoską [š] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/2285233

Segregacja [š] : [s] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/1690035

 

Prawda czy fałsz? Różnicowanie [š] : [s]

https://wordwall.net/pl/resource/1715393

 

Gry z głoskami [š] i [s] w związkach wyrazowych i zdaniach

https://wordwall.net/pl/resource/2957823

https://wordwall.net/pl/resource/8264718


 

Serdecznie pozdrawiam,

Neurologopeda


 

ZABAWY Z GŁOSKĄ SZ


 

Dziś zapraszam do interaktywnej zabawy dzieci, które utrwalają głoskę [š].

Małe przypomnienie:

  • Usta zaokrąglone

  • Zęby lekko złączone

  • Szeroki język na dziąśle za górnymi jedynkami

  • Język nie wchodzi między zęby


 

Z okazji zbliżających się świąt proponuję ćwiczenia motoryki warg i języka z pisankami. Po wykonaniu ćwiczenia pokoloruj pisankę.

 

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA Z PISANKAMI
 

Poniżej gry z głoską [š], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.
 

Koło fortuny z głoską [š] w nagłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/1585345

Memory z głoską [š] w nagłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/1601265

 

Koło fortuny z głoską [š] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/1049228

Memory z głoską [š] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/2161422

 

Koło fortuny z głoską [š] w wygłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/7610310

Memory z głoską [š] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/13268138

 

Gry z głoską [s] w związkach wyrazowych i zdaniach

https://wordwall.net/pl/resource/7983505

https://wordwall.net/pl/resource/2566033

 

Dla dzieci, które znają zabawy z kodowaniem przygotowałam zakodowaną drogę do pisanek.
 

Zakodowana droga do pisanek z głoską [š] w nagłosie wyrazów

Zakodowana droga do pisanek z głoską [š] w śródgłosie wyrazów

Zakodowana droga do pisanek z głoską [š] w wygłosie wyrazów

 

 

 

 

 

WSZYSTKIM DZIECIOM ORAZ RODZICOM ŻYCZĘ ZDROWYCH I WESOŁYCH

ŚWIĄT WIELKANOCNYCH.


 

Źródło wykorzystanych grafik:
Printoteka.pl

Serdecznie pozdrawiam,

Neurologopeda


 

ZABAWY Z GŁOSKĄ S
 

Zapraszam do interaktywnej zabawy dzieci, które utrwalają głoskę [s].

Małe przypomnienie:

  • Uśmiechnij się, złącz ząbki

  • Język za dolnymi ząbkami

  • Środek języka nie unosi się do podniebienia

  •  Język nie wchodzi między zęby.

 

Na początek proponuję ćwiczenia motoryki warg z wielkanocnym zajączkiem.

https://learningapps.org/view10490296


Poniżej gry z głoską [s], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.

 

Koło fortuny z głoską [s] w nagłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/1717275

Memory z głoską [s] w nagłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/3363209

 

Koło fortuny z głoską [s] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/1516960

Memory z głoską [s] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/1517679

 

Koło fortuny z głoską [s] w wygłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/1829761

Memory z głoską [s] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/1822944

 

Memory z głoską [s] we wszystkich pozycjach głoski w wyrazie

https://wordwall.net/pl/resource/8812596
 

Gry z głoską [s] w związkach wyrazowych i zdaniach

https://wordwall.net/pl/resource/7156104

https://wordwall.net/pl/resource/3448704
 

Życzę miłej zabawy,

Neurologopeda 


 

ZABAWY Z GŁOSKĄ L
 

Dziś przygotowałam zabawy interaktywne dla dzieci, które utrwalają głoskę [l].

 

Na początek proponuję ćwiczenia motoryki warg i języka

https://www.youtube.com/watch?v=ZzXxAYhiHUE&t=254s
 

Poniżej gry z głoską [l], w zależności od etapu utrwalania na którym jesteście.

 

Koło fortuny z głoską [l] w nagłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/13721668

 

Memory z głoską [l] w nagłosie wyrazów

https://learningapps.org/view1935068

 

Koło fortuny z głoską [l] w śródgłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/13722457

 

Koło fortuny z głoską [l] w wygłosie wyrazów

https://wordwall.net/pl/resource/13723013

 

Memory z głoską [l] we wszystkich pozycjach głoski w wyrazie

https://learningapps.org/view11367074

 

Gry z głoską [l] w zdaniach

https://wordwall.net/pl/resource/13723680

https://learningapps.org/view11990811


 Serdecznie pozdrawiam,

Neurologpeda


Kochane Dzieci!
 

dziś proponuję Wam ćwiczenia, które wykonać możecie wszyscy niezależnie od tego nad jaką głoską obecnie pracujemy. Poniżej znajdziecie ćwiczenia motoryki buzi i języka z wiosennymi żabkami oraz układankę z baziami, dzięki której poćwiczycie mięsień okrężny ust oraz odpowiedni dla Was materiał wyrazowy. Bazie kotki można uzupełnić dowolnym materiałem wyrazowym, po przeniesieniu bazi w odpowiednie miejsce, można powtórzyć sylaby, wyrazy lub zdania z obecnie ćwiczoną głoską.

 

ŻABKI
 

BAZIE

 

Drodzy rodzice, oczywiście jeśli potrzebujecie pomocy w dostosowaniu indywidualnego materiału wyrazowego, aby móc kontynuować terapię, proszę o wiadomość.

 

Źródło wykorzystanych grafik:

Printoteka.pl

Logopestka.pl

Serdecznie pozdrawiam,

Neurologopeda

 


 

 

 Szanowni Rodzice,

w czasie ograniczenia funkcjonowania przedszkola związanego z zagrożeniem epidemiologicznym, terapia logopedyczna prowadzona jest zdalnie. Zachęcam do korzystania z materiałów, które systematycznie przekazywałam dzieciom na zajęciach logopedycznych. Przede wszystkim zapraszam do systematycznego kontaktu, w celu przesłania pocztą elektroniczną kolejnych ćwiczeń wraz z instrukcjami dotyczącymi ich wykonywania. Mogą państwo łączyć się ze mną również za pomocą komunikatora Messenger.

Wszelkie pytania proszę kierować za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres mailowy neurologopedaprzedszkole6@gmail.com lub przy użyciu aplikacji Messenger: neurologopeda przedszkole https://m.me/neurologopeda.przedszkole.9


Poniżej propozycja stron z ćwiczeniami i lubianymi przez dzieci grami logopedycznymi:


 

  • Platforma wordwall.net , w której zasobach pod hasłem: logopedia znajdą Państwo gry z materiałem obrazkowo - wyrazowym dla poszczególnych głosek. Aby uzyskać dostęp do ćwiczeń wystarczy bezpłatnie zalogować się za pomocą adresu e-mail. Następnie w zakładce społeczność(lupka) można wyszukać ćwiczenie dla danej głoski wpisując np. głoska s.


 

  • www.lerningapps.org to strona interaktywnych pomocy logopedycznych, na której znaleźć można zadania i gry dla każdej głoski.


 

Polecam serdecznie i zachęcam do kontaktu 

Neurologopeda, Dagmara Gawenda - Drab 


 


WYNIKI BADAŃ PRZESIEWOWYCH MOWY


 

Drodzy rodzice, u większości dzieci z oddziałów: II, III, IV i V przeprowadzono przesiewowe badanie logopedyczne. Wynik badania oraz ewentualna informacja o objęciu dziecka terapią logopedyczną w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie przedszkola zostanie Państwu przekazana bezpośrednio po powrocie z trybu pracy zdalnej. Na ten moment zachęcam wszystkie dzieci do skorzystania z udostępnionych poniżej ćwiczeń motoryki buzi i języka, które pomogą w usprawnianiu narządów artykulacyjnych.

Jeśli mają Państwo jakieś pytania, proszę o wiadomość na poniższy adres e-mail:

neurologopedaprzedszkole6@gmail.com

Serdecznie pozdrawiam

Źródło:

GADU terapia

JESIENNA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

 


BADANIE PRZESIEWOWE MOWY



 

Drodzy Rodzice, chciałam poinformować, iż we wrześniu wśród dzieci 4,5,6 letnich zostaną przeprowadzone badania przesiewowe mowy, na podstawie których wyłonione zostaną dzieci wymagające terapii logopedycznej. Po podsumowaniu badań dostaną Państwo informację zwrotną z wynikiem oraz  z ewentualnym zakwalifikowaniem dziecka na terapię logopedyczną. Chciałam również zaznaczyć, iż badanie przesiewowe mowy przeprowadzane jest indywidualnie, w gabinecie znajduje się tylko logopeda i dziecko. Biurko oraz krzesła są dezynfekowane po każdym dziecku, a pomieszczenie systematycznie wietrzone. Podczas badania stosowane są rękawiczki oraz szpatułki jednorazowe, natomiast pomoce używane w badaniu są łatwe do dezynfekcji.

 

Na przeprowadzenie badania przesiewowego oraz ewentualną terapię wymagana jest zgoda rodzica, formularze zgód zostały rozesłane pocztą elektroniczną w grupie 2,3,4 oraz 5.

 

Dzieci trzyletnie nie są objęte badaniem przesiewowym, z racji na rozwijające się narządy artykulacyjne i dopuszczalne na tym etapie zniekształcenia niektórych głosek. Jednak, w razie zauważonych nieprawidłowości, niewłaściwych dla wieku, np. opóźniony rozwój mowy lub zaburzenia rozumienia mowy, będą one konsultowane z wychowawcą grupy. Pomimo, iż terapią objęte zostaną dzieci od czwartego roku życia, już u młodszych dzieci należy wspierać prawidłowy rozwój mowy  i narządów artykulacyjnych. Przede wszystkim poprzez wyeliminowanie smoczków, picia z butelek z dzióbkiem oraz kubków niekapków, spożywania zmiksowanych pokarmów. To wszystko sprawia, że narządy artykulacyjne nie rozwijają się prawidłowo tj. utrudniają pionizację języka, prowadzą do  nieprawidłowej pracy mięśnia okrężnego ust, wad zgryzu, oraz nieprawidłowego sposobu oddychania i przetrwałego połykania niemowlęcego. Z kolei m.in to prowadzi do powstawania wad wymowy. Prawidłowy rozwój mowy najlepiej wspierać podczas codziennych aktywności. W przedszkolu wszystkie dzieci piją z otwartych kubeczków. Naukę picia z kubka otwartego można rozpocząć po 6 miesiącu życia, jednak doskonalenie tej umiejętności następuje wówczas, gdy dziecko już stabilnie i samodzielnie siedzi.

 

We wcześniejszych wpisach znajdują się plakaty dotyczące rozwoju mowy dzieci, w których zawarto wskazówki jak wspierać harmonijny rozwój mowy oraz jakie umiejętności powinny osiągać dzieci na poszczególnych etapach rozwoju. W zakładce logopedycznej znaleźć można również opisy najczęstszych wad wymowy. Oczywiście, w razie pytań jestem dostępna dla Państwa w każdy czwartek w godzinach od 11:30 do 15:30.


 

 

Serdecznie pozdrawiam,

Neurologopeda, Dagmara Gawenda - Drab


Maj miesiącem świadomości o zaburzeniach słuchu, mowy i komunikacji.

Miesiąc maj dobiega końca, w ostatnich tygodniach starałam się przybliżyć Wam, drodzy rodzice wady wymowy, które najczęściej diagnozuję u dzieci w wieku przedszkolnym.  Mam nadzieję, że udało mi się wyjaśnić, co kryje się za tymi „tajemniczymi” nazwami oraz kiedy poszczególne głoski powinny pojawiać się w rozwoju mowy dziecka, a także jakie są przyczyny poszczególnych wad wymowy. Podsumowując majową akcję, udostępniam Państwu trzy plakaty na temat rozwoju mowy dziecka, w których zawarto wskazówki jak wspierać harmonijny rozwój mowy oraz jakie umiejętności powinny osiągać dzieci na poszczególnych etapach rozwoju.

 

Plakat "Złote reguły harmonijnego rozwoju mowy dziecka"; Publikacja plakatowa podczas IV Ogólnopolskiej Konferencji Logopedycznej "Logopedia Śląska w teorii i praktyce" (Katowice 2009-05-22); Opracowanie: Iwona Michalak-Widera, Katarzyna Węsierska.

 

Plakat "Drodzy dorośli!" Publikacja plakatowa podczas II Międzynarodowej Konferencji Logopedycznej "Logopedia w teorii i praktyce", (Katowice, 2014-05-31); Opracowanie: Łucja Skrzypiec, Natalia Moćko, Alicja Podstolec; Konsultacja naukowa: dr hab. Iwona Loewe.

 

Plakat "Bilans mowy dwulatka" Publikacja plakatowa podczas II Międzynarodowej Konferencji Logopedycznej "Logopedia w teorii i praktyce", (Katowice, 2014-05-31); Opracowanie: dr n.. hum. Ewa Gacka, dr n. hum. Iwona Michalak-Widera, mgr Łucja Skrzypiec, dr n. hum. Katarzyna Węsierska.

Serdecznie pozdrawiam,

Neurologopeda, Dagmara Gawenda – Drab


 

KRÓLOWA GŁOSEK – ROTACYZM

 

 

Głoska /r/ zgodnie z normą pojawia się w rozwoju mowy jako ostatnia, dlatego nosi miano królowej głosek, powinna pojawić się do ok. 6. roku życia.  Osiągnięcie prawidłowej artykulacji głoski /r/ wymaga bardzo dobrej sprawności języka, a w szczególności jego pionizacji do pozycji wertykalno – horyzontalnej. Podczas rozwoju mowy, głoska /r/ zamieniana jest na początku przez [i] lub [j], a najczęściej zastępuję się ją głoską [l], to właśnie ta zamiana jest najbardziej pożądana dla rozwoju mowy. Więcej o wadliwych realizacjach głoski /r/ oraz przyczynach rotacyzmu przeczytają Państwo poniżej.

 

 

KRÓLOWA GŁOSEK – ROTACYZM

 

Serdecznie pozdrawiam,

Neurologopeda, Dagmara Gawenda – Drab


DZIEŃ MAMY

Z okazji Dnia Mamy chciałam życzyć Wszystkim Mamom

 

samych wspaniałych chwil, pełnych uśmiechu i radości.

 

W tym szczególnym dniu proponuję bajkę logopedyczną

 

oraz ćwiczenia oddechowe z bukietem dla Mamy.

 

 

Bajka logopedyczna Dzień Mamy

 

Bukiet dla Mamy

Źródło:

printoteka.pl

Mowa Od Nowa

 

 

Serdecznie pozdrawiam,

Neurologopeda, Dagmara Gawenda - Drab

 


MOWA BEZDŹWIĘCZNA

 

 

Rodzaj dyslalii, w którym zniekształceniu ulega dźwięczność głosek. Oznacza, że głoski dźwięczne wymawiane są bezdźwięcznie jak ich bezdźwięczne odpowiedniki lub bez pełnej dźwięczności. Pewne cechy mowy bezdźwięcznej można zaobserwować w rozwoju mowy dziecka w pierwszych trzech latach życia. W wieku przedszkolnym uznaje się je bezwzględnie za wadę wymowy, która przetrwała do wieku szkolnego bardzo często przyczynia się do trudności z nauką czytania i pisania (dziecko ma problem z przeczytaniem i zapisaniem głosek, których nie może wymówić i zwykle też wyodrębnić słuchowo). Bezdźwięczność jest znacznie rzadsza od np. seplenienia, jednak jest wadą wymagającą długiego czasu terapii. Poniżej znajdą Państwo szczegółowy opis wady wymowy oraz propozycje ćwiczeń.

 

Mowa bezdźwięczna

 

Serdecznie pozdrawiam,

Neurologopeda, Dagmara Gawenda - Drab


KAPPACYZM I GAMMACYZM ORAZ ICH PRZECIWIEŃSTWO-

częstym problemem przedszkolaków

 

 

Wśród najmłodszych przedszkolaków, często występuje zjawisko nieprawidłowej artykulacji głosek tylnojęzykowych [k] i [g], w ostatnim okresie obserwuje się, że liczba przedszkolaków z tym problemem wzrasta; znacznie rzadziej nieprawidłowo jest realizowana inna głoska tylnojęzykowa [h].

 

Istnieje również przeciwieństwo kappacyzmu i gammacyzmu.

 

Coraz częściej spotykam dzieci w wieku przedszkolnym, które wręcz przeciwnie do nazwanej w tytule wady, często nie realizują głosek przedniojęzykowych [t] i [d], zastępując je głoskami tylnojęzykowymi [k] i [g]. O przyczynach przytoczonych wad wymowy przeczytają Państwo poniżej.


 

KAPPACYZM I GAMMACYZM ORAZ ICH PRZECIWIEŃSTWO

(pod tą nazwą dodany plik pdf)

 


SEPLENIENIE – SYGMATYZM

 

 

To zaburzenie mowy polegające na niewłaściwej artykulacji głosek dentalizowanych, tzw. trzech szeregów: ciszącego /ś, ź, ć, dź /, syczącego /s, z, c, dz/ i szumiącego /sz, ż, cz, dż/. Jest to najczęściej występująca wada wymowy.

Zgodnie z trójczłonowym foniatrycznym objawowym podziałem dyslalii wyróżnia się:

  • sygmatyzm właściwy (inaczej deformację, zniekształcenie głoski lub głosek dentalizowanych),

  • parasygmatyzm (zastępowanie głoski lub głosek dentalizowanych inną głoską lub innymi głoskami),

  • mogisygmatyzm (opuszczanie głoski lub głosek dentalizowanych).

Seplenienie i poszczególne jego rodzaje, są przeze mnie najczęściej diagnozowaną wadą wymowy.

Poniżej znajdą Państwo opis wspomnianego zaburzenia mowy, z wyróżnieniem dwóch najczęściej występujących u dzieci rodzajów, to jest: sygmatyzmu międzyzębowego oraz parasygmatyzmu.


LINK

 

Serdecznie pozdrawiam,

Neurologopeda, Dagmara Gawenda - Drab


DYSLALIA – LAMBDACYZM

 

 

Dyslalia jest ogólnym pojęciem stosowanym przy określaniu zaburzeń artykulacji, wad wymowy. Jest najczęstszym zaburzeniem mowy występującym wśród dzieci. Dotyczy osób, które nienormatywnie realizują głoski języka polskiego. Przyczyny powstawania nieprawidłowości artykulacyjnych są złożone, mogą dotyczyć: budowy anatomicznej aparatu mowy, jego sprawności motorycznej, a także percepcji słuchowej, funkcji oddychania, połykania, żucia czy gryzienia. Podstawowym objawem jest nieużywanie rozwojowo oczekiwanych dźwięków mowy, które są odpowiednie do wieku dziecka.

 

Celem terapii logopedycznej u osoby z nieprawidłową artykulacją jest wypracowanie normatywnych realizacji głosek. Logopeda albo wywołuje głoskę, grupę głosek, cechę dystynktywną, której dziecko nie realizuje lub koryguje zdeformowane realizacje.

 

W terapii logopedycznej wad wymowy wyodrębnia się trzy etapy postępowania. Etap przygotowawczy, etap wywołania dźwięku oraz etap automatyzacji, czyli utrwalania realizacji nowych głosek, który zazwyczaj trwa najdłużej. Pierwszym celem terapii jest usunięcie lub minimalizacja ustalonej w czasie diagnozy przyczyny wady wymowy. To podczas tego etapu wykonywane są ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia motoryki aparatu artykulacyjnego oraz ćwiczenia słuchu fonematycznego. Rodzaj ćwiczeń, zakres czynności i funkcji usprawnianych, jest w każdym przypadku indywidualnie warunkowany rodzajem wady, typem dyslalii, głębokością zaburzenia i rozległością jego skutków.

 

Zaburzenia artykulacyjne to taki rodzaj zaburzeń mowy, który wymaga przekształcenia nawyków. Wymagają systematycznej i codziennej pracy, a w przypadku małych pacjentów zaangażowania ich opiekunów.

 

Zgodnie z zapowiedzią, pierwszą opisaną wadą wymowy będzie Lambdacyzm, czyli deformacja głoski L.


 

LAMBDACYZM (plik pdf)


 

Opracowano na podstawie:

Standardy postępowania logopedycznego.

Podręcznik akademicki.

red. Stanisław Grabias, Jolanta Panasiuk,

Tomasz Woźniak.

Serdecznie pozdrawiam,

Neurologopeda, Dagmara Gawenda – Drab


MAJ MIESIĄCEM ŚWIADOMOŚCI ZABURZEŃ SŁUCHU,

MOWY I KOMUNIKACJI

 

 

Maj jest miesiącem świadomości zaburzeń słuchu, mowy i komunikacji. Akcję tę zapoczątkowało ASHA (American Speech – Language-Hearing Association), je celem jest poprawa współpracy pomiędzy logopedami oraz dalsza edukacja logopedów i społeczeństwa. Zainspirowana postem Neurologopedy Marceliny Przeździęk, dzięki której dowiedziałam się o tej ogólnoświatowej akcji, postanowiłam zamieszczać ważne dla Was, drodzy rodzice informację z obszaru zaburzeń mowy. Z racji tego, iż najczęstszym zaburzeniem z jakim spotykam się pracując jako logopeda w przedszkolu jest dyslalia. To właśnie niej, a dokładniej podziałowi dyslalii ze względu na objawy, będę chciała się przyjrzeć.

 

Jednak na początku, chciałabym wspomnieć o bardzo ważnym obszarze jakim są kamienie milowe w rozwoju mowy dziecka. To przedstawienie najważniejszych etapów w rozwoju słyszenia, rozumienia i mowy dziecka od urodzenia do 6 roku życia. Przeanalizowanie ich, pozwoli zobaczyć czy rozwój Waszych dzieci w opisanych obszarach przebiega bez zakłóceń.

 

KAMIENIE MILOWE W ROZWOJU MOWY DZIECKA


 

Serdecznie pozdrawiam,

Neurologopeda, Dagmara Gawenda - Drab

 


GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA ZE STRAŻAKIEM SAMEM
 



 

Dziś z okazji Międzynarodowego Dnia Strażaka proponuję ćwiczenia z ulubioną postacią dziecięcych bajek - STRAŻAKIEM SAMEM.


 

Poniżej znajdą Państwo kartę pracy z gimnastyką buzi i języka

oraz z ćwiczeniem oddechowym.


ĆWICZENIA

 

 

Źródło wykorzystanych grafik:

LOGOhelp,

Pomoce logopedyczne dla dzieci Inez Kijańska.

 

Serdecznie pozdrawiam,

Neurologopeda, Dagmara Gawenda – Drab


WDECH I WYDECH

ZABAWY I ĆWICZENIA ODDECHOWE

 


 

 

Najczęstszym problemem oddechowym zauważanym u dzieci jest nawykowe oddychanie przez usta.  Dziecko zarówno w dzień, jak i podczas snu powinno oddychać nosem. Właśnie taki tor oddechowy sprawia, iż aparat artykulacyjny rozwija się prawidłowo.

 

Płytki, zbyt szybki oddech może uniemożliwić prawidłową wymowę. Do tego ważna jest „droga” przepływu powietrza. Jeśli oddychamy przez usta, a nie przez nos, może pojawić się problem z odpowiednim ułożeniem języka w fazie spoczynkowej(właściwa pozycja języka w fazie spoczynku, to język na wałku dziąsłowy za górnymi jedynkami).

 

Bez oddechu - przepływu powietrza, nie usłyszymy żadnego dźwięku. To podkreśla jak ważne jest prawidłowe oddychanie w kontekście mówienia.

 

Ćwiczenia oddechowe, mające na celu nauczenie i utrwalenie prawidłowego sposobu oddychania są nieodłącznym elementem terapii logopedycznej.

 

Poniżej propozycję ćwiczeń oddechowych na długi weekend.

LINK


 

Pozdrawiam,

Neurologopeda, Dagmara Gawenda – Drab


RÓŻNICOWANIE GŁOSEK Ś – S – SZ

 

Dzieci często mają trudności w różnicowaniu głosek Ś, S oraz SZ. Szczególnie około 5 roku życia, kiedy np. głoska SZ pojawia się wraz z rozwojem lub gdy wywołujemy ją podczas terapii logopedycznej. Dziecko przez długi okres zamieniało głoskę szeregu szumiącego – SZ, jej syczącym odpowiednikiem – S. Ten sam proces może zachodzić między 3 a 4 rokiem życia, z syczącą głoską S, która przez pierwsze lata życia dziecka była zamieniana na ciszącą Ś.

 

Dla dzieci, które przejawiają trudności z różnicowaniem głosek trzech szeregów, udostępniam materiały, które mogą pomóc w pracy nad różnicowaniem wspomnianych głosek.

 

materiały

 

Serdecznie Pozdrawiam,

Neurologopeda, Dagmara Gawenda - Drab


 

Związek pomiędzy rozwojem mowy,

a precyzyjną motoryką rąk.

 

 

Dzisiejszy wpis stanowi rozwinięcie ostatnio dodanych treści. Obszar kory mózgowej odpowiedzialny za motorykę precyzyjną dłoni i narządów artykulacyjnych zajmuje znaczną powierzchnię w stosunku do pozostałych powierzchni kory, odpowiadających za ruchy innych części ciała. Ośrodki odpowiedzialne za ruchy ręki oraz ośrodki odpowiedzialne za motorykę narządów mowy znajdują się w bardzo bliskim sąsiedztwie. Pobudzanie i stymulowanie dłoni wpływa na pobudzenie ośrodka ruchowego mowy.

Chcąc przybliżyć Państwu jak ważny w nauce prawidłowej mowy jest rozwój motoryki małej, przygotowałam tekst, w którym przedstawiam związek pomiędzy rozwojem mowy, a precyzyjną motoryką rąk. Zachęcam do zapoznania się z treścią dokumentu  i zaproponowanymi ćwiczeniami oraz karatami pracy z ćwiczeniami grafopercepcji.

 

„Mała motoryka - duża sprawa” 

Motoryka mała - ćwiczenia grafopercepcji

 

 

                               Serdecznie pozdrawiam,

Neurologopeda Dagmara Gawenda – Drab


DZIEŃ ZIEMI

 

 

Dziś z okazji DNIA ZIEMI proponuję

EKOLOGICZNĄ GIMNASTYKĘ BUZI I JĘZYKA.

Zachęcam do ćwiczeń

LINK

 

Istnieje ścisły związek między rozwojem ruchowym dziecka,

szczególnie rozwojem motoryki małej a jego rozwojem mowy.

Wszystkie zabawy rozwijające sprawność manipulacyjną, czyli  precyzyjne ruchy dłoni i palców działają stymulująco na rozwój mowy, pobudzają ośrodki mowy w mózgu, dlatego są nieodłącznym elementem terapii logopedycznej.

Zachęcam wszystkie dzieci do kolorowania, w tym celu udostępniam zestaw kolorowanek przygotowanych

z okazji MIĘDZYNARODOWEGO DNIA ZIEMI.

 

KOLOROWANKI

Źródło zamieszczonych materiałów:

LOGOsens

Pinterest


LOGOPEDYCZNE  LEGOLUDKI 

 

Dla wszystkich wielbicieli LEGO ćwiczenia logopedyczne z LEGOludkiem.

Zapraszam dzieci do korzystania z kart gimnastyka buzi i języka:

 

Wersja dla dziewczynek:

część 1

część 2

Wersja dla chłopców:

część 1

część 2

 

Poniżej znajdują się LEGOkarty dla poszczególnych głosek, zachęcam do skorzystania w zależności od ćwiczonej przez dziecko głoski.

Jeśli nie znajdą Państwo karty z głoską, którą dziecko aktualnie ćwiczy proszę o kontakt w celu uzyskania spersonalizowanej karty z odpowiednią głoską.

 

LEGOkarty

 

Buy LEGO Torch Online at Low Prices in India - Amazon.in

Źródło zamieszczonych materiałów:

LOGOhelp


 

DZIEŃ PATRZENIA W NIEBO

 

zatem…

Języki w górę!

 

Ćwiczenie głoski L z wierszykiem „LUNETA I PLANETA” oraz gimnastykę buzi i języka z KOSMICZNYMI KARTAMI:

 

Luneta planeta 

Kosmiczna gimnastyka buzi i języka

 

 

                   

 

 Źródło zamieszczonych materiałów:

„Sto wierszyków nowych do ćwiczeń wymowy, Elżbiety i Witolda Szwajkowskich”.

LOGOhelp.


WIELKANOCNA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

 

W załączonych plikach znajdują się karty do ćwiczeń motoryki narządów mowy, ważne w nauce prawidłowej artykulacji.

Zapraszam do skorzystania z kart wielkanocnych oraz z kart z wielkanocnym zajączkiem:

 

gimnastyka języka z zającem

 

wielkanocna gimnastyka buzi i języka

 

 

WSZYSTKIM RODZICOM ORAZ DZIECIOM ŻYCZĘ ZDROWYCH I SPOKOJNYCH ŚWIĄT WIELKANOCNYCH.

 

 

Źródło zamieszczonych materiałów                                  ? Pisanki: obrazki ruchome, animowane gify i animacje ? 100% DARMO!

GADU terapia

Printoteka.pl


 

Serdecznie zachęcam do odwiedzania  mimowa.pl to serwis z ćwiczeniami idealnymi do wykorzystania w terapii domowej.

W serwisie mimowa.pl, znajdą Państwo:

  • gimnastykę buzi i języka z wykorzystaniem kamerki – dziecko może obejrzeć jak wykonuje ćwiczenia na ekranie komputera;

 

https://www.mimowa.pl/gimnastyka-buzi-i-jezyka

 

  • dział zajmujący się seplenieniem – a więc szereg ciszący, syczący i szumiący;

 

https://www.mimowa.pl/seplenienie

 

  • rotacyzm, a w nim również ćwiczenia z głoską [L];

 

https://www.mimowa.pl/reranie

 

  • kappacyzm, gammacyzm oraz głoski [f, v, b, t];

 

https://www.mimowa.pl/kappacyzm-i-gammacyzm

 

  •  wspieranie mowy – ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej, orientacji przestrzennej, spostrzegawczości, budowanie zasobu słownictwa i rozwijanie umiejętności językowych.

 

https://www.mimowa.pl/wspieranie-mowy

 

Atutem tego programu jest możliwość wydrukowania materiałów dołączonych do poszczególnych ćwiczeń.

Serdecznie pozdrawiam,

Neurologopeda, Dagmara Gawenda-Drab

 


 

 

Drodzy Rodzice!

 

Z uwagi na zaistniałą sytuację, która uniemożliwia prowadzenie terapii logopedycznej na terenie przedszkola, zachęcam do korzystania z materiałów, które dotychczas były przekazywane dzieciom na zajęciach logopedycznych. Chciałam również zaproponować Państwu konsultacje online w kwestii terapii, którą kontynuujecie w domu. Jeśli są Państwo zainteresowani konsultacją oraz kolejnymi materiałami bardzo proszę o kontakt na podany niżej adres, e-mail lub Messenger.

 

E – mail: neurologopedaprzedszkole6@gmail.com

Messenger: https://m.me/neurologopeda.przedszkole.9

 lub wyszukanie w Messenger nazwy użytkownika:  neurologopeda przedszkole

Ps. Dziewiątka w adresie Messengera nie jest pomyłką, została narzucona z góry.

 

Chętnie odpowiem na pojawiające się pytania

oraz prześle odpowiednie ćwiczenia do kontynuowania  terapii.

 

Serdecznie pozdrawiam rodziców, a także dzieci z którymi mam przyjemność pracować. 

Neurologopeda, Dagmara Gawenda – Drab